KEY CHARACTERISTICS OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP: A MACROECONOMIC VIEW

PDF (Українська)

Keywords

national economy
social entrepreneurship
entrepreneur
commercial organization
non-profit organization
sources of financing
economic efficiency
innovation
financial stability

How to Cite

Kot, L. (2021). KEY CHARACTERISTICS OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP: A MACROECONOMIC VIEW. Entrepreneurship and Trade, (32), 33-40. https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-32-05

Abstract

The article examines foreign and domestic theoretical and economic approaches to the study of social entrepreneurship, highlights the characteristics inherent in social entrepreneurship that distinguish the phenomenon from traditional non-commercial and commercial organizational and managerial forms of Doing Business: 1) priority of the social mission; 2) innovativeness; 3) targeting; 4) mixed sources of financing; 5) duality in evaluating effectiveness; 6) investment nature of activities; 7) Financial Stability; 8) limited distribution of profits. As a result of identifying and studying the main characteristics of social entrepreneurship, as well as the views of scientists on the significance of the above characteristics in the definition of social entrepreneurship, the parameters are identified according to which the views of scientists in the humanities on social entrepreneurship are different: 1) the boundaries of social entrepreneurship; 2) forms of social entrepreneurship; 3) the essence of social entrepreneurship; 4) innovativeness; 5) sources of financing; 6) restrictions in the distribution of profits; 7) restrictions on areas of activity. It is noted that currently almost all researchers note the mandatory priority of the social mission, targeting of activities, and financial stability as the main characteristics of social entrepreneurship. It is proposed to include the following in the main characteristics of social entrepreneurship: mixed sources of financing, duality in evaluating efficiency, and limited profit distribution. The definition of social entrepreneurship is formulated as an activity aimed at implementing the proclaimed social mission related to improving the well-being and quality of life of certain groups of the population, using mixed management methods and sources of financing, capable of generating income, which is directed primarily to the implementation of the social mission. It is determined that the main subjects of social entrepreneurship are social enterprises in the form of commercial, non-profit organizations or private entrepreneurs, whose activities correspond to the characteristics of social entrepreneurship indicated in this study. The main contradiction characteristic of social entrepreneurship is highlighted – the desire to achieve a social mission, on the one hand, and the need to generate income, on the other hand, as a result of which other contradictions arise – in combining sources of financing; in assessing the effectiveness of a social enterprise – the need to evaluate both social and economic efficiency; in the need to maintain the financial stability of activities and the desire to achieve an investment social effect.

https://doi.org/10.36477/2522-1256-2021-32-05
PDF (Українська)

References

Кудлай В. Г. Успішні практики розвитку соціального підприємництва: ізраїльський досвід / Соціальне підприємництво: теорія, практика та міжнародний досвід : Зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції; 18 травня 2018 р. Київ : КНЕУ, 2018. 275 с.

Проць Н. Соціальне підприємництво – запорука економічної стабільності та суспільної рівноваги. URL: http://changeukraine.com.ua/sotsialne-pidpryyemnytstvo-zaporuka-ekonomichnoyi-stabilnosti-ta-suspilnoyi-rivnovagy/

Гудзинський О. Д., Судомир С. М. Інноваційно-креативна складова організаційної культури в розвитку соціально-економічних систем. Креативні технології, підприємництво і менеджмент в організації соціокультурної сфери XXI століття, 25–26 травня 2017 р. Київ : Збірник доповідей I Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2017. С. 58–60.

Івашина С. Ю. Теоретико-методологічний підхід до визначення критеріїв соціалізації економіки. Науковий погляд: економіка та управління. 2016. № 2. С. 54–62.

Карінцева О. І. Реструктуризація національної економіки України в умовах сталого розвитку : монографія. Суми : ПФ «Видавництво Університетська книга», 2018. 349 с.

Santos F. M. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics. 2012. Vol. 111. No. 3. P. 335–351.

Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку: дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу. Київ, 2011. 242 с.

Варналій З. С. Основи підприємництва : Навч. посіб. 2-ге вид., випр. і доп. Київ, 2003. 286 с.

Баймуратов У. Б. Нова соціальна економіка: парадигма і перспективи. Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. 2010. № 2 (41). С. 54–59.

Школяр М. В. Соціальне підприємництво як інструмент вирішення соціальних проблем. Науковий вісник НЛТУ України. Серія економічна. 2017. Вип. 27(2). С. 85–89.

Свинчук А. А., Корнецький А. О., Гончарова М. А., Назарук В. Я., Гусак Н. Є., Туманова А. А. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін. Посібник. Київ : ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. 188 с.

Смаглій К. Зміни творить кожен із нас: соціальне підприємництво та стратегічна філантропія. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська Академія», 2014. 207 с.

Попович Д., Баранова М. Соціальне підприємництво як перспективний інструмент вирішення проблем сучасного суспільства. Молодий вчений. 2017. № 5. С. 701–705.

Мокій А. І., Дацко О. І. Розвиток соціального підприємництва у контексті зміцнення економічної безпеки депресивних територій. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2014. Вип. 1. С. 155–166.

Косович Б. І. Соціальне підприємництво в Україні: актуальні питання становлення. Економіка та держава. 2020. № 3. С. 77–81.

Дульцева І. І., Драчук Ю. З. Соціальне підприємництво в розвитку зеленого туризму промислового регіону. Молодий вчений. 2015. № 2 (17) лютий. Ч. 6. С. 1057–1061.

Галушка З. І. Феномен соціального підприємництва: поняття та перспективи розвитку в Україні. Вісн. Київ. націон. ун-ту ім. Т. Шевченка. Економіка. 2013. № 148. С. 15–17.

Босак І. П. Соціальне підприємництво: основні ознаки та особливості розвитку. Наукові записки [Української академії друкарства]. 2017. Вип. 1 (54). С. 99–104.

Kudlai, V. H. (2018), “Uspishni praktyky rozvytku sotsialnoho pidpryiemnytstva: izrailskyi dosvid” [Successful practices of social entrepreneurship: Israeli experience], Sotsialne pidpryiemnytstvo: teoriia, praktyka ta mizhnarodnyi dosvid : Zb. materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii; 18 travnia 2018 r. KNEU, Kyiv, Ukraine.

Prots, N. “Sotsialne pidpryiemnytstvo – zaporuka ekonomichnoi stabilnosti ta suspilnoi rivnovahy” [Social entrepreneurship – the key to economic stability and social balance], available at: http://changeukraine.com.ua/sotsialne-pidpryyemnytstvo-zaporuka-ekonomichnoyi-stabilnosti-ta-suspilnoyi-rivnovagy/

Hudzynskyi, O. D. and Sudomyr, S. M. (2017), “Innovatsiino-kreatyvna skladova orhanizatsiinoi kultury v rozvytku sotsialno-ekonomichnykh system” [Innovative and creative component of organizational culture in the development of socio-economic systems], Kreatyvni tekhnolohii, pidpryiemnytstvo i menedzhment v orhanizatsii sotsiokulturnoi sfery XXI stolittia, 25–26 travnia 2017 r. Kyiv : Zbirnyk dopovidei I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv, Kyiv, Ukraine.

Ivashyna, S. Yu. (2016), “Teoretyko-metodolohichnyi pidkhid do vyznachennia kryteriiv sotsializatsii ekonomiky” [Theoretical and methodological approach to determining the criteria for socialization of the economy], Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, № 2, s. 54–62.

Karintseva, O. I. (2018), “Restrukturyzatsiia natsionalnoi ekonomiky Ukrainy v umovakh staloho rozvytku : monohrafiia” [Restructuring of the national economy of Ukraine in terms of sustainable development: a monograph], PF «Vydavnytstvo Universytetska knyha», Sumy, Ukraine.

Santos, F. M. (2012), “A positive theory of social entrepreneurship”. Journal of Business Ethics. Vol. 111. No. 3. P. 335–351.

Shumpeter, Y. (2011), “Teoriia ekonomichnoho rozvytku: doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu” [Theory of economic development: the study of profits, capital, credit, interest and the economic cycle], Kyiv, Ukraine.

Varnalii, Z. S. (2003), “Osnovy pidpryiemnytstva : Navch. posib”. [Fundamentals of Entrepreneurship: Textbook], Kyiv, Ukraine.

Baimuratov, U. B. (2010), “Nova sotsialna ekonomika: paradyhma i perspektyvy” [New social economy: paradigm and prospects], Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu spozhyvchoi kooperatsii Ukrainy, № 2 (41), s. 54–59.

Shkoliar, M. V. (2017), “Sotsialne pidpryiemnytstvo yak instrument vyrishennia sotsialnykh problem” [Social entrepreneurship as a tool for solving social problems], Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. Seriia ekonomichna, № 27(2), s. 85–89.

Svynchuk, A. A., Kornetskyi, A. O., Honcharova, M. A., Nazaruk, V. Ya., Husak, N. Ye. and Tumanova, A. A. (2017), “Sotsialne pidpryiemnytstvo: vid idei do suspilnykh zmin” [Social entrepreneurship: from idea to social change], TOV «PIDPRYIeMSTVO «VI EN EI», Kyiv, Ukraine.

Smahlii, K. (2014), “Zminy tvoryt kozhen iz nas: sotsialne pidpryiemnytstvo ta stratehichna filantropiia” [Each of us creates changes: social entrepreneurship and strategic philanthropy], Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska Akademiia», Kyiv, Ukraine.

Popovych, D. and Baranova, M. (2017), “Sotsialne pidpryiemnytstvo yak perspektyvnyi instrument vyrishennia problem suchasnoho suspilstva” [Social entrepreneurship as a promising tool for solving problems of modern society], Molodyi vchenyi, № 5, s. 701–705.

Mokii, A. I. and Datsko, O. I. (2014), “Rozvytok sotsialnoho pidpryiemnytstva u konteksti zmitsnennia ekonomichnoi bezpeky depresyvnykh terytorii” [Development of social entrepreneurship in the context of strengthening the economic security of depressed areas], Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ekonomichni nauky, № 1, s. 155–166.

Kosovych, B. I. (2020), “Sotsialne pidpryiemnytstvo v Ukraini: aktualni pytannia stanovlennia” [Social entrepreneurship in Ukraine: current issues], Ekonomika ta derzhava, № 3, s. 77–81.

Dultseva, I. I. and Drachuk, Yu. Z. (2015), “Sotsialne pidpryiemnytstvo v rozvytku zelenoho turyzmu promyslovoho rehionu” [Social entrepreneurship in the development of green tourism in the industrial region], Molodyi vchenyi, № 2 (17), s. 1057–1061.

Halushka, Z. I. (2013), “Fenomen sotsialnoho pidpryiemnytstva: poniattia ta perspektyvy rozvytku v Ukraini” [The phenomenon of social entrepreneurship: the concept and prospects of development in Ukraine], Visn. Kyiv. natsion. un-tu im. T. Shevchenka. Ekonomika, № 148, s. 15–17.

Bosak, I. P. (2017), “Sotsialne pidpryiemnytstvo: osnovni oznaky ta osoblyvosti rozvytku” [Social entrepreneurship: the main features and peculiarities of development], Naukovi zapysky [Ukrainskoi akademii drukarstva], № 1 (54), s. 99–104.