Abstract
The relevance of the problem of assessing the quality of hotel services in the conditions of dynamic development of the hotel business is extremely high, since it is the quality of service that becomes the main factor of the competitiveness of hotels. It affects the overall impression of customers, their loyalty and satisfaction, which, in turn, determines the success of the hotel enterprise. However, despite numerous studies in this area, the problem of quality assessment still has unresolved issues, in particular, regarding the standardization of assessment criteria, the lack of a single methodology for measuring quality and insufficient attention to the relationship between the quality of services and the financial results of hotels. The purpose of this article is to systematize the methodological aspects of assessing the quality of hotel services, identify the main components and methods of assessment, as well as develop a comprehensive model for improving the efficiency of quality management in the hotel business. The article focuses on the fact that effective quality assessment is important not only for improving customer service, but also for ensuring a stable financial position of enterprises. The study identified the main components of the quality of hotel services, which are conventionally divided into objective and subjective measurements. Objective components include hotel infrastructure, logistics, professional service standards, cleanliness, pricing policy. Subjective components include meeting customer needs, emotional perception of services, individual preferences, loyalty and guest reviews. The assessment of these factors allows you to get a comprehensive picture of the level of quality of services provided. The article also analyzes the main methods of assessing the quality of hotel services, such as customer surveys, interviews, the mystery shopper method, benchmarking, the Customer Satisfaction Index (CSI) and the Net Promoter Score (NPS). For each method, a detailed description of the algorithms for their application, as well as advantages and disadvantages, is provided, which helps to choose the most effective approach in each specific case. For example, the questionnaire method allows you to obtain objective feedback from a large number of guests, while the mystery shopper method allows you to assess the level of service "from the inside", without prior influence on the staff. An important conclusion is to emphasize the need to apply a comprehensive approach to quality assessment, which allows you to take into account all aspects, from infrastructure to the emotional perception of the client. This approach contributes to obtaining accurate and reliable data, which is the basis for effective quality management and making strategic decisions to improve services.
References
Балабаниць А., Гапонюк О. Методичний підхід до оцінки якості обслуговування споживачів готельних послуг. Соціально-економічні проблеми і держава. 2019. Вип. 2 (21). С. 259-270. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19bavshp.pdf
Круковська О.В. Оцінка якості продукції та послуг готельно-ресторанного бізнесу. Економіка та суспільство. 2023. № 56. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2984
Управління якістю послуг готелів: методологія та практика : монографія / Т.І. Ткаченко, С.В. Мельниченко, М.В. Босовська, О.В. Полтавська. Київ : Київський національний торговельно-економічний університет, 2012. 728 с.
Галасюк С. Готельний продукт та його складові: термінологічні уточнення і практичне застосування. Економіка та суспільство. 2022. № 410. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1449
Мельник І.М., Полотай Б.Я. Особливості формування якості готельних послуг в Україні. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 45. С. 185-189. URL: http://bses.in.ua/journals/2019/45_2019/36.pdf
Кожушко С.П., Захарова С.Г. Маркетингові дослідження та методи збору маркетингової інформації в сучасному готельному підприємстві. Держава та регіони. 2020. № 4 (115). С. 81-84. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2020/4_2020/16.pdf
Мельник І.М., Химич Т.В. Сучасні підходи до оцінки якості обслуговування в готельних підприємствах. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 14. С. 155-161. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/14_2017_ukr/29.pdf
Морщенок Т.С. Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємницьких структур. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 9. С. 533-540. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/92.pdf
Красовська О.Ю. Інструментарій оцінки рівня споживчого сприйняття маркетингових активів підприємства. Інтелект ХХІ. 2018. № 3. С. 164-169. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2018/2018_3/34.pdf
Руденко М. Моніторинг задоволеності споживачів підприємства: методичний аспект. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2016. № 2. С. 142-149, URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/3949/1/%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9C..pdf
Balabanyts A., Haponyuk O. (2019) Metodychnyy pidkhid do otsinky yakosti obsluhovuvannya spozhyvachiv hotelʹnykh posluh [Methodological approach to assessing the quality of service to consumers of hotel services]. Sotsialʹno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio-economic problems and the state.]. Issue 2 (21). P. 259-270. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2019/19bavshp.pdf
Krukovska O.V. (2023) Otsinka yakosti produktsiyi ta posluh hotelʹno-restorannoho biznesu [Assessment of the quality of products and services of the hotel and restaurant business]. Ekonomika ta suspilʹstvo [Economy and Society]. No. 56. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2984
Tkachenko T.I., Melnychenko S.V., Bosovska M.V., Poltavska O.V. (2012) Upravlinnya yakistyu posluh hoteliv: metodolohiya ta praktyka : monohrafiya [Hotel service quality management: methodology and practice: monograph]. Kyiv : Kyiv National University of Trade and Economics (in Ukrainian).
Halasyuk S. (2022) Hotelʹnyy produkt ta yoho skladovi: terminolohichni utochnennya i praktychne zastosuvannya [Hotel product and its components: terminological clarifications and practical application]. Ekonomika ta suspilʹstvo [Economy and society]. No. 410. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1449
Melnyk I.M., Polotay B.Ya. (2019) Osoblyvosti formuvannya yakosti hotelʹnykh posluh v Ukrayini [Peculiarities of forming the quality of hotel services in Ukraine]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi [Black Sea Economic Studies]. No. 45. P. 185-189. Available at: http://bses.in.ua/journals/2019/45_2019/36.pdf
Kozhushko S.P., Zakharova S.H (2020) Marketynhovi doslidzhennya ta metody zboru marketynhovoyi informatsiyi v suchasnomu hotelʹnomu pidpryyeyimstvi [Marketing research and methods of collecting marketing information in a modern hotel enterprise]. Derzhava ta rehiony [State and regions]. No. 4 (115). P. 81-84. Available at: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2020/4_2020/16.pdf
Melnyk I.M., Khymych T.V. (2017) Suchasni pidkhody do otsinky yakosti obsluhovuvannya v hotelʹnykh pidpryyemstvakh [Modern approaches to assessing the quality of service in hotel enterprises]. Infrastruktura rynku [Market infrastructure]. No. 14. P. 155-161. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/14_2017_ukr/29.pdf
Morshchenok T.S. (2017) Benchmarkinh yak instrument pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemnytsʹkykh struktur [Benchmarking as a tool for increasing the competitiveness of business structures]. Ekonomika ta suspilʹstvo [Economy and Society]. No. 9. P. 533-540. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/92.pdf
Krasovska O.YU. (2018) Instrumentariy otsinky rivnya spozhyvchoho spryynyattya marketynhovykh aktyviv pidpryyemstva [Toolkit for assessing the level of consumer perception of marketing assets of an enterprise]. Intelekt XXI [Intellect XXI]. No. 3. P. 164-169. Available at: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2018/2018_3/34.pdf
Rudenko M. (2016) Monitorynh zadovolenosti spozhyvachiv pidpryyemstva: metodychnyy aspekt [Monitoring of enterprise consumer satisfaction: methodological aspect]. Visnyk Ternopilʹsʹkoho natsionalʹnoho ekonomichnoho universytetu [Bulletin of the Ternopil National Economic University]. No. 2. P. 142-149. Available at: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/3949/1/%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9C..pdf