Abstract
Improving product quality through the enhancement of quality management systems is a pressing issue, as its resolution directly influences the efficiency of economic activities of market operators. Therefore, the primary objective of all stakeholders involved in the production, distribution of food products, and provision of service offerings is to ensure high quality for consumers and other interested parties. Considering these conditions, the widespread adoption of a highly effective economic tool, namely the quality management system, has become prevalent at the present stage. This system complies with the requirements and guidelines outlined in the ISO 9000 international quality standards and serves as a fundamental structural component of enterprise management. It facilitates goal achievement through the implementation of a process-based approach, including planning, assurance, control, and quality improvement. The purpose of this study is to analyze the theoretical and methodological foundations of the essence and purpose of the quality management system, its current application status, and regulatory framework based on ISO 9000 international standards in Ukraine. These standards address the assurance of quality in service and production activities of enterprises. Based on the conducted research, a comprehensive and in-depth analysis of the existing regulatory framework for quality management systems based on ISO 9000 standards has been performed. These standards have been adopted as national and approved as state standards in Ukraine, serving as the methodological basis for this study. The necessity of implementing quality management systems in restaurant businesses has been substantiated. The study also explores and analyzes the content, essential characteristics, and terminological framework of the quality management system, which encompasses the requirements and guidelines for improving product and service quality. It is confirmed that ISO 9000 international standards collectively form a harmonized series of standards focused on quality management, based on fundamental quality management principles. The study justifies the socio-economic and managerial benefits for enterprises aiming to implement a quality management system in their service and production activities. Prospects for further research have been identified, particularly in the development of quality management under the dynamic conditions of the modern product and service market. These prospects are based on adherence to ISO 9000 international standards, addressing modern methodological aspects of enterprise quality management, as well as challenges encountered during the implementation of quality management systems in restaurant businesses and potential solutions.
References
Давидова О. Ю. Писаревський І. М., Ладиженська Р. С. Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві : навч. посіб. Харків : ХНАМГ, 2012. 468 с.
Давидова О. Ю. Управління якістю продукції та послуг у готельно-ресторанному господарстві : підручник. Харків : Вид-во Іванченка І. С., 2018. 488 с.
Демченко К. В. Поняття «ефективності» у контексті екологічної модернізації виробництва суб’єктами підприємництва. Підприємництво і торгівля. 2023. № 39. С. 73–78. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-39-08
ДСТУ ISO 9000:2015. Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів. (ISO 9000:2015, IDT). Чинний від 2015-12-21. Вид. офіц. Київ : УкрНДНЦ, 2016. 45 с. URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209000.pdf (дата звернення: 11.02.2025).
ДСТУ ISO 9001:2015. Системи управління якістю. Вимоги. (ISO 9001:2015, IDT). Вид. офіц. Київ : УкрНДНЦ, 2016. 31 с. URL: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf (дата звернення: 11.02.2025).
ДСТУ ISO 9004:2001. Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності. (ISO 9004:2000, IDT). Київ, 2001. 70 с. URL: https://dnaop.com/html/34051/doc-ISO_9004-2001 (дата звернення: 11.02.2025).
Завальнюк В. В. Принципи управління інноваційною діяльністю. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2013. № 5, т. 1. С. 182–185. URL: https://sel.vtei.edu.ua/repository/g.php?fname=25501.pdf (дата звернення: 11.02.2025).
Маркіна І. А., Потапюк І. П., Мошенець Д. О. Теоретико-методологічні засади управління якістю продукції. Економічний форум. 2018. № 1. С. 189–193.
Пархоменко М. М. Міжнародний досвід забезпечення якості продукції. Форум права. 2010. № 3. С. 344–350.
Русавська В. А. Категорія «якість» у контексті функціонування підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2018. № 2. С. 114–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2018.157181
Русавська В., Неіленко С. Якість як визначальний фактор задоволення потреб споживачів продукції та послуг ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2022. Т. 5, № 1. С. 148–158. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260890
Davydova, O. Yu. Pysarevskyi, I. M. and Ladyzhenska, R. S. (2012), Upravlinnia yakistiu produktsii ta posluh u hotelno-restorannomu hospodarstvi : navch. posib. [Quality management of products and services in the hotel and restaurant industry: textbook], KhNAMH, Kharkiv, Ukraine.
Davydova, O. Yu. (2018), Upravlinnia yakistiu produktsii ta posluh u hotelno-restorannomu hospodarstvi: pidruchnyk [Quality management of products and services in the hotel and restaurant industry: textbook], Vyd-vo Ivanchenka I.S., Kharkiv, Ukraine.
Demchenko, K. V. (2023), Poniattia "efektyvnosti" u konteksti ekolohichnoi modernizatsii vyrobnytstva subiektamy pidpryiemnytstva [The concept of "efficiency" in the context of ecological modernisation of production by business entities]. Entrepreneurship and Trade, no. 39, pp. 73–78. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-39-08
DSTU ISO 9000:2015. (2016), Systemy upravlinnia yakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv. (ISO 9000:2015, IDT). Chynnyi vid 2015-12-21, Vyd. ofits. [DSTU ISO 9000:2015. Quality management systems. Basic provisions and glossary of terms. (ISO 9000:2015, IDT). Effective from 2015-12-21. Official edition], UkrNDNTs, Kyiv, Ukraine, available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209000.pdf
DSTU ISO 9001:2015. (2016), Systemy upravlinnia yakistiu. Vymohy. (ISO 9001:2015, IDT). Vyd. ofits. [DSTU ISO 9001:2015. Quality management systems. Requirements. (ISO 9001:2015, IDT). Official edition], UkrNDNTs, Kyiv, Ukraine, available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/%209001.pdf
DSTU ISO 9004:2001. (2001), Systemy upravlinnia yakistiu. Nastanovy shchodo polipshennia diialnosti. (ISO 9004:2000, IDT) []DSTU ISO 9004:2001. Quality management systems. Guidelines for improving performance. (ISO 9004:2000, IDT), Kyiv, Ukraine, available at: https://dnaop.com/html/34051/doc-ISO_9004-2001
Zavalniuk, V. V. (2013), Pryntsypy upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu [Principles of innovation management]. Herald of Khmelnytskyi national university. Economical sciences, no. 5, vol. 1. pp. 182–185. available at: https://sel.vtei.edu.ua/repository/g.php?fname=25501.pdf
Markina, I. A., Potapiuk, I. P. and Moshenets, D. O. (2018), Teoretyko-metodolohichni zasady upravlinnia yakistiu produktsii [Theoretical and methodological principles of product quality management]. Economic Forum, no. 1. pp. 189–193.
Parkhomenko, M. M. (2010), Mizhnarodnyi dosvid zabezpechennia yakosti produktsii [International experience in ensuring product quality]. Forum prava, no. 3. pp. 344–350.
Rusavska, V. A. (2018), Katehoriia "iakist" u konteksti funktsionuvannia pidpryiemstv hotelno-restorannoho biznesu [The Quality Category in the Context of Enterprises of Hotel and Restaurant Business Functioning]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, no. 2, pp. 114–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.2.2018.157181
Rusavska, V. and Neilenko, S. (2022), Yakist yak vyznachalnyi faktor zadovolennia potreb spozhyvachiv produktsii ta posluh restorannoho biznesu [Quality as a Determining Factor of Satisfying the Consumers’ Needs in Restaurant Business Products and Services]. Restaurant and hotel consulting. Innovations, vol. 5, no. 1. pp. 148–158. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260890