ІНТЕРНЕТ РЕЧЕЙ ЯК ТЕХНОЛОГІЧНА ОСНОВА ПАРАДИГМИ ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ

Ключові слова: цифровий маркетинг, Інтернет речей, IoT, Індустрія 4.0, поведінка споживача, клієнтський досвід, маркетингова комунікація, парадигма цифрового маркетингу

Анотація

Проаналізовано історичні аспекти виникнення концепції Інтернету речей та розкрито її змістовні особливості. Розглянуті питання щодо її ролі в розвитку цифрових маркетингових практик і в забезпеченні гіперперсоналізації маркетингових комунікацій. Ідентифіковано проблеми впровадження Інтернету речей у систему цифрового маркетингу, зокрема пов’язані з дефіцитом фахівців із відповідними технічними компетенціями, обмеженим фінансуванням, неефективною інтеграцією з маркетинговою інформаційною системою, складністю забезпечення конфіденційності даних пристроїв. Розроблено класифікацію пристроїв для цифрових маркетингових практик за здатністю аналізувати поведінку споживача та за рівнем активності. Зокрема, у контексті дослідження IoT пристрої для реалізації цифрових маркетингових практик поділяються на чотири групи: стаціонарні пристрої-зчитувачі одностороннього зв’язку, що фіксують лише фізичну активність споживачів; стаціонарні та носимі пристрої з одностороннім зв’язком для ідентифікації цифрової активності; стаціонарні та носимі пристрої-зчитувачі зі зворотним зв’язком, інтегровані в системи впливу на поведінку споживача; стаціонарні та носимі пристрої, що забезпечують як фіксацію активності споживачів у цифровому просторі, так і вплив на їх поведінку через встановлені програми. Презентовано загальну модель реалізації концепції Інтернету речей у цифровому маркетингу, у межах якої пристрої забезпечують аналіз фізичної та цифрової поведінки споживачів через збір даних, здійснюють обмін даними між пристроями та їх передачу до маркетингової інформаційної системи підприємства. Систематизовано основні та другорядні переваги технології. Основною перевагою IoT для цифрового маркетингу визначено забезпечення гіперперсоналізації маркетингових комунікацій задля підвищення ефективності процесів залучення та утримання споживачів. Досліджено вплив концепції Інтернету речей на трансформацію наукових засад маркетингу.

Посилання

1. Грінгард С. Інтернет речей. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2018. 175 с.
2. Abashidze I., Dąbrowski M. Internet of things in marketing: opportunities and security issues. Management Systems in Production Engineering. 2016. No 4 (24). P. 217-221.
3. Armyanova M. IoT Influence in Digital Marketing. Marketing and strategic planning in digital world. International Scientific Conference. София : ИЗДАТЕЛСКИ КОМПЛЕКС – УНСС, 2023. C. 91-99.
4. Bădică A. L., Mitucă M. O. IOT Enhanced digital marketing conceptual framework. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. Vol. 12 (4). P. 509-531.
5. Jeremy Norman’s. Kevin Ashton Invents the Term “The Internet of Things”. 1999. Exploring the History of Information and Media through Timelines. URL: https://www.historyofinformation.com/ detail.php?id=3411.
6. Miskiewicz R. Internet of things in marketing: bibliometric analysis. Marketing and management of innovations. 2020. Vol. 3. P. 371-381.
7. Moradi M. Importance of Internet of Things (IoT) in marketing research and its ethical and data privacy challenges. Business Ethics and Leadership. 2021. Vol. 5 (1). P. 22-30.
8. Narayan G., Jain P., Jakhar R., Kaur M., Riyazahamed K. A Theoretical and empirical integration of internet of things and digital marketing: opportunities issues and challenges. Journal of Informatics Education and Research. 2024. Vol. 4. Iss. 3. P. 3114-3124.
9. Okorie N.G.N., Udeh N.C.A., Adaga N.E.M., DaraOjimba N.O.D., Oriekhoe N.O.I. Digital marketing in the age of IOT: a review of trends and impacts. International Journal of Management & Entrepreneurship Research. 2024. Vol. 6(1). P. 104-131.
10. Priyanka J., Nathan S. K., Laddhu S., Bung P., Yashashwini A., Dhawade A. P. A theoretical and empirical investigation on internet of things and digital marketing; opportunities, issues and challenges. Educational Administration: Theory and Practice. 2024. 30(4). P. 7518-7523.
11. Shouvik S., Kalimuthu М., Thangaraja A., Aruna R., Balaji J., Ajitha S., Chandan Ch., Dhanabalan T., Sendhilkumar M., Shasikala P. Chapter 7. Internet of Things and Its Relevance to Digital Marketing. Opportunities and Challenges of Industrial IoT in 5G and 6G Networks. IGI Global, 2023. P. 138-154.
Опубліковано
2025-02-14