Анотація
У статті розглянуто особливості систем автоматизації ресторанного бізнесу в Україні. Для досягнення мети дослідження було використано загальнонаукові методи: порівняльний, пошуковий, аналізу та синтезу. Публікація містить інформацію про наявні на ринку інформаційні системи, які сприяють автоматизації ресторанного бізнесу, зокрема, закцентовано саме на маркетингових функціях програмного забезпечення. Основними проблемами у сфері використання ресторанними підприємствами систем автоматизації є: недоступність окремих іноземних програм, використання російського програмного забезпечення. Позитивним моментом є розвиток та поширення для ресторанного бізнесу програмного забезпечення від національного виробника. Проведений порівняльний аналіз популярних систем автоматиації, а саме «Poster» та «Servio» засвідчив, що основними маркетинговими функціями програм є: - ведення клієнської бази (клієнтів з доставки, корпоративних, постійних відвідувачів); - встановлення системи лояльності та її автоматизація; - можливості групування клієнтів для диференціації системи знижок; - виділення товарів винятків, на які не поширюєтся система знижок, якщо такі є; - автоматизація акційних програм; - налаштування розсилок. Розширили можливості реалізації маркетингових завдань окремі цифрові платформи, зокрема сервіси системи «Choice». Ключовими його функціями є доступ до створення зручного електроннго меню чи сайту за певними шаблонами, можливість управління агрегаторами («Glovo», «Bolt Food», сайт доставки та самовиносу, онлайн-меню з замовленням до столу) та ін. Допоміжні платформи для цифровізації ресторанного бізнесу та забезпечення маркетингових функцій реалізував «Monobank», який також дає можливість розробки електронного меню за шаблоном. Напрацювання цієї статті мають перспективи бути використаними при підготовці навчальних матеріалів для фахівців спеціальності «Готельно-ресторанної справа». Також, розроблений порівняльний аналіз програм та висновки актуальні для організаційно-управлінських та комунікаційних відділів підприємств ресторанного бізнесу.
Посилання
Бутельський Я. Ю. Системи управління в ресторанному бізнесі: класифікація та особливості. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія «Економічна», серія «Юридична». 2024. Вип. 40. С. 70–76. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1064/940
Бутельський, Я. Ю. Автоматизовані інформаційні системи управління підприємствами ресторанного бізнесу. Академічні візії. 2024. Вип. 29. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/942
Камушков, О., Жилко, О., Незвещук-Когут, Т. Технології автоматизації системи управління у закладах ресторанного господарства. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-48
Лисюк, Т. Інноваційні рішення в готельно-ресторанному бізнесі: технології автоматизації та персоналізації послуг. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-13
Фостолович В., Боцян Т., Павлова С., Фостолович Р., Гуртовий Ю. Poster як інструмент цифровізації системи управління підприємствами готельно-ресторанного бізнесу. Економіка. Управління. Інновації. Серія «Економічні науки». 2024. Вип. 1. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001491950
Alt R. Digital Transformation in the Restaurant Industry: Current Developments and Implications. Journal of Smart Tourism. 2021. Vol. 1(1), P. 69–74. DOI: https://doi.org/10.52255/smarttourism.2021.1.1.9
Cavusoglu M. An analysis of technology applications in therestaurant industry. Journal of Hospitality and Tourism Technology. 2019. Vol. 10(1). P. 45–72.
Choice. Головна сторінка. URL: https://choiceqr.com/uk/products/
Expirenza by mono. Головна сторінка. URL: https://expirenza.com/
Butelskyi, Y. (2024), “Management systems in the restaurant business: classification and features”, Scientific notes of Lviv University of Business and Law, Series “Economics” and “Law”, vol. 40, pp. 70–76., URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1064/940 (Accessed February 20, 2025).
Butelskyi, Y. (2024), “Automated information systems for management of restaurant business enterprises”, Academic Visions, vol. 29, URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/942 (Accessed February 20, 2025).
Kamushkov, O. Zhylko, O. and Nezveshchuk-Kohut, T. (2022), “Management system automation technologies in restaurant establishments”, Economy and Society, vol. 43, DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-48 (Accessed February 20, 2025).
Lysiuk, T. (2024), “Innovative solutions in the hotel and restaurant business: automation and personalisation technologies”, Economy and Society, vol 67, DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-13 (Accessed February 20, 2025).
Fostolovych, V. Botsian, T., Pavlova, S. Fostolovych, R. and Hurtovyi, Y. (2024), “Poster as a tool for digitalization of the management system of hotel and restaurant business enterprises”, Economy, Management, Innovation, Series Economic Sciences, [Online], vol. 1, URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001491950 (Accessed February 20, 2025).
Alt, R. (2021), “Digital Transformation in the Restaurant Industry: Current Developments and Implications”, Journal of Smart Tourism, vol. 1(1), pp. 69–74, DOI: https://doi.org/10.52255/smarttourism.2021.1.1.9 (Accessed February 20, 2025).
Muhittin, C. (2019), “An analysis of technology applications in the restaurant industry”, Journal of Hospitality and Tourism Technology, vol. 10, pp. 45–72.
Choice, URL: https://choiceqr.com/uk/products/ (Accessed February 20, 2025).
Expirenza by mono, URL: https://expirenza.com/ (Accessed February 20, 2025).