FORMATION OF AN INTEGRATED INVESTMENT CLIMATE FOR THE DEVELOPMENT OF PRODUCTION AND EXPORT POTENTIAL FOR THE PROMOTION OF ENTERPRISE’S PRODUCTS IN GLOBAL MARKETS
Abstract
In the context of modern security challenges, one of the urgent tasks of state economic policy should be to ensure a favorable investment climate to attract foreign and domestic investments in the capacities of the domestic pro-duction industries, as well as to increase the export potential of the production and industrial sector, including invest-ments in the development of a full-fledged distribution, logistics, and trade&service network. The study actualizes the issues of the state policy of improving the investment environment in war conditions for the purpose of reсovery of the investment activity, attracting investments in the preservation and creation of new production and export capacities of domestic producers-exporters of products to global markets. The focus is on the formation of an integrated investment climate. Therefore, the aim of the study was the generalization and development of theoretical, methodological and applied provisions as well as knowledge about the formation of an integrated investment climate in the context of the development of the production and export potential for the promotion of the company's products in global markets. The author's definition of the concept of integrated investment climate was proposed. Its components, namely financial, credit and investment, quality of the business environment, internal market, legal and economic security as well as resource provision are defined. A methodical sequence of analyzing the integrated investment climate has been devel-oped for the purpose of forming and implementing the production and export potential of the national economy, which consists of blocks: determining the purpose of the analytical work; formation of a system of indicators - indicators of the comprehensive characteristics of the degree of implementation of the potential; selection of methods for assessing the investment climate, production and export potential; formation of a set of methodological approaches to the as-sessment of the investment climate, production and export potential. The authors concluded that the investment climate is one of the leading criteria for the state of development of the national economy, the quality and rationality of the processes taking place in it, the presence of successful structural changes and institutional reforms, and ultimately, the effectiveness and efficiency of state policy in general. Being, as it was, only a characteristic of the efficiency and safety of investment, the investment climate, in fact, has absorbed a wide and diverse range of even more qualitative indica-tors of the state of development of the economy, society, the availability of full-fledged resource provision as well as the development of all components of the economic infrastructure.
References
2. Васильців Т. Г., Лупак Р. Л., Волошин В. І. Стратегічні імперативи державної політики протидії гібридним загрозам і забезпечення економічної безпеки України. Економіка України. 2021. Вип. 2. С. 32-51.
3. Возний Н. Р., Левко М. М., Черниш Р. Е. Проблеми та перспективи регулювання світової торгівлі товарами в Україні. Науковий вісник НЛТУ. 2012. Вип. 22.7. С. 151-159.
4. Гриненко О. М., Пічугіна Т. С. Маркетингова стратегія зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. 2013. № 24 (997). С. 23-28.
5. Дайновський Ю. А., Семак Б. Б., Вовчанська О. М. Стратегічне значення комунікацій як складової маркетингового потенціалу підприємства. Підприємництво і торгівля. 2018. № 22. С. 69-74.
6. Ковтун Е. О., Бондар І. О., Гуменюк А. А. Особливості розробки маркетингової стратегії для здійснення оптимізації зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 6(1). С. 169-171.
7. Красовська О. Ю. Маркетингові інструменти в діяльності підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 29. С. 104-108.
8. Кривешко О. В., Замроз М. В., Кундицька Г. С. Сучасна концепція маркетингу на вітчизняних підприємствах. Ефективна економіка. 2021. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/ 6_2021/89.pdf.
9. Славкова А. Інвестиційна привабливість України: реалії в умовах війни та перспективи повоєнної відбудови. Економіка та суспільство. 2023. № 56. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/ index.php/journal/ article/view/3081.
10. Спільник І., Шупа Л. Аналіз інвестиційної діяльності підприємства. Економічний аналіз. 2012. Вип. 10. Ч. 4. С. 374-378.
11. Стецюк П. А., Корсаков Д. О. Методичні особливості аналізу альтернативних інвестиційних проектів. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 4 (30). С. 14-21.
12. Хопчан В. М. Проблема методології аналізу інвестиційних рішень та визначення критеріїв ефективності інвестицій. Ефективна економіка. 2017. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=6002.
13. Lupak R., Mizyuk B., Zaychenko V., Kunytska-Iliash M., Vasyltsiv T. Migration processes and socio-economic development: interactions and regulatory policy. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal. 2022. Vol. 8 № 1. Р. 70-88.