DIVERSIFICATION OF ACTIVITY AS AN ADAPTIVE STRATEGIC ALTERNATIVE FOR THE ENTERPRISE
Abstract
Abstract. The problem of enterprise adaptation to the conditions of uncertainty of the dynamic market environment, its changeable requests and proposals, and its various needs and challenges lies in the formation of an appropriate adaptive strategy. As an adequate option of such strategy for action in the conditions of dynamic business-environment, diversification strategies are considered, which involve changing various parameters of the traditional enterprise activity in accordance with the changes in demands, conditions, possibilities, and threats of this environment. In these strategic alternatives for domestic enterprises it is proposed to apply diversification of their functioning and development as means for adaptation to the external environment. Various options of diversifying enterprise activity are considered and substantiated, as well as levels, aspects, and factors of its implementation. The conditions and criteria of making a decision on diversification of enterprise activity and selecting a specific discrete variant of diversification (specific discrete strategic alternative) are determined.
References
2. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / Ансофф И. − СПб. : Питер ком., 1999. – 416 с.
3. Igor H. Ansoff. Strategic Management. 1979. Игорь Ансофф: Стратегическое управление. − М., 1989 // Электронная публикация: Центр гуманитарных технологий. − 20.02.2012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://gtmarket.ru/labo-ratory/basis/4155.
4. Зук К. Стратегии роста компании в эпоху нестабильности / Зук К., Аллен Д. – М. : “Вильямс ИД”, 2007. − 192 с.
5. Кім В. Чан. Стратегія блакитного океану / Кім В. Чан, Рене Моборн. – Х. : Книжковий Клуб “Клуб Сімейного Дозвілля”, 2016. – 360 с.
6. Клейнер Г. Б. Стратегия предприятия / Г. Б. Клейнер. − М. : Дело, 2008. − С. 568.
7. Ковтун О. І. Стратегія підприємства / Ковтун О. І. – Львів : Новий Світ-2000, 2014. – 426 с.
8. Портер М. Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость / Портер М. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2005. – 715 с.
9. Наливайко А. П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку : монографія / А. П. Наливайко. – К. : КНЕУ, 2001. – 227 с.
10. Томпсон-мл. А. А. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа / Томпсон-мл. А. А., Стрикленд А. Дж. – К. : Вільямс, 2003. − 924 с.
11. Харилло Карлос Х. Стратегическая логика. Логическая основа решения стратегических проблем бизнеса / Харилло Карлос Х. – М. : Баланс Бизнес-Букс, 2005. – 283 с.