STRATEGY AS A COMPLEX MECHANISM OF ADAPTATION OF AN ENTERPRISE TO THE CHANGES OF THE EXTERNAL ENVIRONMENT
Abstract
Abstract. This article concerns the problem of adaptation of the domestic enterprises and in particular trade enterprises to the activity in a dynamic market environment. The contents, place, and role of strategy as a systemic mechanism of supporting adaptive management of an enterprise are discussed. A model of the formation and identification of strategic alternatives of adaptive behavior, which are recommended to form the basis for identifying and selecting strategies of business conduct and development particularly in the area of trade business, is proposed. In this article, a strategy is considered as a systemic mechanism that defines the adaptive logic of enterprise behavior and supports the coordination of all its functions and business-processes on the basis of the long-term competitiveness and profitability imperative. The proposed frame model (as a prototype) of the formation, presentation, and evaluation of the strategic alternatives (SA) of the enterprise conduct is recommended as a basis for the enterprise adaptation to the activity in different scenarios of the conditions of the dynamic market environment development.
References
2. Ансофф И. Стратегическое управление / Ансофф И.; [пер. с англ.; под ред. Л. И. Евенко]. − М. : Экономика, 1989. – 519 с.
3. Портер М. Стратегія конкуренції / Портер М.; [пер. з англ.]. – К. : Основи, 1998. – 390 с.
4. Томпсон А. А. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии / Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. – М. : ЮНИТИ, 1998. – 576 с.
5. Томпсон А. А. Стратегический менеджмент. Концепции и ситуации для анализа / Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. – М.; СПб.; Киев : Вильямс, 2006. – 924 c.
6. Минцберг Г. Школы стратегий. Стратегическое сафари: экскурсия по дебрям стратегий менеджмента [Текст] / Г. Минцберг, Б. Альстрэнд, Дж. Лэмпел.; [пер. с англ.]. – СПб. : Питер, 2001. – 336 с.
7. Клейнер Г. Б. Стратегия предприятия / Г. Б. Клейнер. – М. : Дело, 2008. – С. 568.
8. Ковтун О. І. Про методологію формування стратегії підприємства / Ковтун О. І. // Економіка України. – 2014. – № 9. – С. 19-34.
9. Ковтун О. І. Стратегія підприємства / Ковтун О. І. – Львів : Новий світ – 2000, 2014. – 423 с.
10. Ковтун О. І. Когнітивний підхід до визначення змісту, представлення та формування стратегії сучасних підприємств / Ковтун О. І. // Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2013. – № 1/3 (9). – С. 21-25.
11. Наливайко А. П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку : монографія / А. П. Наливайко. – К. : КНЕУ, 2001. – 227 с.
12. Мазаракі А. А. Торговельне підприємство: стратегія, політика, конкурентоспроможність : монографія / А. А. Мазаракі, Д. М. Тнеслінський, І. В. Смолін. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. – 384 с.
13. Мізюк Б. М. Стратегічне управління підприємством : навч. посіб. / Б. М. Мізюк. – Львів : Коопосвіта, 2006. – 388 с.
14. Барановский В. Ю. Формирование и оценка стратегических альтернатив развития в промышленных комплексах / В. Ю. Барановский, Д. А. Гаранин, Н. С. Лукашевич // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. – 2017. – Т. 10, № 1. – С. 164-171.