COMMUNICATIVE MARKETING TOOLS FOR INCREASING FINANCIAL LITERACY OF POPULATION AND ACTIVATION OF DOMESTIC INVESTMENTS
Abstract
Abstract. The article deals with possible measures, tools of marketing communications, aimed for achieving financial literacy of the population and intensifying its domestic investment in the country's economy. The imbalance is criticized for the predominance of foreign investment over domestic, and the reasons for the inhibition of the latter are given. Among them is a narrowed interpretation of the financial literacy of the population, the main reason for which is the distrust of the population to the state and financial institutions, caused by the methods and actions used in the past regarding the attraction of public funds. Proposed: marketing communications are based on democratic, market-based principles; variants of subjects, communicators on the macro and micro levels; the potential structure of the addressees, users of marketing communications, as well as the facts of the sociological dimension, the characteristics of the recipients for more effective cooperation with them. The conclusion is made of the possibility of intensification of domestic investments with increasing financial literacy of the population, using marketing communications.
References
2. В Уряду вимагають відновити компенсації заощаджень Ощадбанку СРСР [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zik.ua/news-/2017/03/07/v_uryadu_vymagayut_vidnovyty_kompensatsii_zaoshchadzhen_oshchadbanku_srsr_1056587.
3. Слав’янська Н. Підвищення фінансової грамотності: комерційний проект чи державна необхідність? / Слав’янська Н., Незнамова А. // Вісник НБУ. – 2013. – Квітень. – С. 31-35.
4. Ковтун О. А. Інформаційна культура як фактор довіри населення до фінансових установ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://-www.nbuv.gov.ua.
5. Підвищення фінансової грамотності насе-лення [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://stud.com.ua/21410/finansi/pidvischennya_finansovoyi_gramotnosti_naselennya.
6. Слобода Л. Я. Фінансова грамотність як чинник забезпечення ефективності використання банківського капіталу / Слобода Л. Я. // Вісник Університету банківської справи Національного банку України. – 2011. – №2. – С. 297-302.
7. Кізима Т. Фінансова грамотність населення. Фінансова поведінка домогосподарств: аспекти взаємовпливу / Кізима Т., Шаманська О. // Світ фінансів. – 2014. – №1.
8. Птащенко Л. О. Підвищення рівня фінансової грамотності населення: міжнародний досвід / Птащенко Л. О., Шабардіна А. М. // Економіка і регіон / Полтавський національний технічний університет ім. Ю. Кондратюка. – 2014. – №1.
9. Кличук А. Фінансова грамотність населення України залишає бажати кращого [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://iqholding.-com.-ua/articles/fіnansova-gramotnіst-naselennya-ukraїni-z-alishaє-bazhati-krashchogo.
10. Фінансова грамотність. Які інструменти допоможуть нею оволодіти? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://vseprogroshi.com.ua-/finansova-gramotnist-yaki-instrumenti-dopomozhut-neyu-ovoloditi.html.
11. Біденко С. Фінансова грамотність українців: було б чим керувати [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.-epravda.com.ua/-co-lumns/2017/10/24/630390/.
12. Черній І. Фінансова грамотність як спосіб відновлення довіри до банківської системи України : Всеукраїнська студентська науково-технічна конференція “Природничі та гуманітарні науки актуальні питання” / Тернопільський національний технічний університет ім. Івана Пулюя [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://elartu.-tntu.edu.ua/bitstream/123456789/12514/2/Conf_2015v2_Chernii_I-Financial_literacy_as_a_104-105.pdf.
13. Оцініть фінансову грамотність українців [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://-vseprogroshi.com.ua/ocinit-finansovu-gramotnist-ukra-yinciv.html.