INTELLECTUAL-CREATIVE ACTIVITIES OF ECONOMIC SUBJECTS AS A SOURCE OF SCIENTIFIC-TECHNOLOGICAL BREAKTHROUGH OF UKRAINE
Abstract
Abstract. The article is devoted to the analysis of the influence of economic creativeness on the possibility of technological breakthrough of the national economy. It has been revealed that the flexibility and adaptability inherent in high-tech branches make it possible to minimize the risks of introducing creative projects, to make managerial decisions on the re-engineering of research programs and the diversification of their fields of application. It is shown that creative planning of strategic directions of economic systems development allows to create scenarios of technological update and to predict possible obstacles on the way of economic creation. Analysis of dynamics of creative activity of domestic business was conducted by types of economic activities and in the regional context. It is proved that the creative potential of the economic system is determined by the ability to create competitive high-tech products based on the integrative cooperation between academic and applied science and economic complexes.
References
2. Бутко М. П. Інтелектуальний капітал як чинник модернізації регіонального економічного простору : монографія / М. П. Бутко, О. В. Попело. – Ніжин : Аспект-Поліграф, 2014. – 372 с.
3. Гриневич Л. Стратегія інноваційного розвитку України враховуватиме Ізраїльський досвід. Виступ на науковій міністерській конференції в Ізраїлі “Thinking Out of the Box” 29 травня 2018 р. / Л. Гриневич [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/stra tegiya-innova-cijnogo-rozvitku-ukrayini-vrahovuvatime-izrayilskij-dosvid-liliya-grinevich-na-naukovij-ministerskij-konferenciyi-v-izrayili.
4. Давимука С. А. Креативний сектор еконо-міки: досвід та напрями розбудови : монографія / С. А. Давимука, Л. І. Федулова. – Львів : Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України, 2017. – 528 с.
5. Державна служба статистики. Статистична інформація. Економічна статистика / Наука, технології та інновації [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
6. Креативний потенціал підприємства як чинник формування інноваційних технологічних процесів : монографія / О. Є. Кузьмін, С. В. Князь, В. Й. Жежуха, Н. В. Савіцька – Львів : Тріада плюс, 2012. – 464 с.
7. Лук’яненко Д. Г. Феномен креативізації глобальної економіки і менеджменту / Д. Г. Лук’яненко, Т. О. Галахова // Науковий вісник Дипломатичної академії України. – 2016. – № 23 (3). – С. 12-21.
8. Пащенко О. П. Креативний менеджмент як фактор успішності сучасного бізнесу / О. П. Пащенко // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2017. – Вип. 17. – С. 406-410.
9. Crepaldi C. Active inclusion: stocktaking of Council Recommendation (2008) / C. Crepaldi, M. Samek. – Brussels : European Parliament, 2015. – 91 р.
10. Denison E. F. The Sources of Economic Growth in the United States and the Alternatives Before Us / E. F. Denison. – New York : Committee for Economic Development, 1962. – 297 p.