SOCIAL PARTNERSHIP IN TOURISM: DETERMINANTS AND SOCIO-ECONOMIC MECHANISMS OF DEVELOPMENT IN MODERN CONDITIONS

  • Y. B. Myronov Lviv University of Trade and Economics
  • Y. V. Mykhalskyi Lviv University of Trade and Economics
Keywords: tourism, social partnership, social tourism, inclusive tourism.

Abstract

Abstract. The article considers the concept of social partnership as the determinant of social tourism development. The concept and functions of social tourism in Ukraine under the current conditions of functioning of the national tourist services market are explored. Attention is paid to the problems of the development of inclusive tourism and the provision of social responsibility as a concept that integrates a national strategy, human values and ethical behavior of tourist organizations, tourists, workers, authorities, civil society institutions, research institutions and higher education institutions. Strategic directions of development of social and economic system of Ukraine for creation of effective system of social partnership in the sphere of tourism are considered. The perspective directions of further scientific researches in this direction are determined.

References

1. Задорожна К. І. Соціальний туризм у системі туристичної галузі: концептуалізація та інтеграція / К. І. Задорожна // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. – 2016. – Вип. 2 (62). – C. 17-27.
2. Квартальнов А. В. Социальное партнерство в сфере профессионального туристского образования / А. В. Квартальнов // Вестник РМАТ. – 2011. – № 2 (2). – С. 92-96.
3. Колотуха О. В. Соціальний туризм в Україні: проблеми та перспективи розвитку / О. В. Колотуха // Культура народов Причерноморья. – 2009. – № 176. – С. 177-179.
4. Мартинова Н. С. Стратегічні питання розвитку соціального партнерства в сфері туризму та туристичній освіті / Н. С. Мартинова // Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Педагогічні науки. – 2011. – № 13 (224) . – Ч. 1. – С. 27-35.
5. Нездоймінов С. Г. Державно-приватне партнерство у сфері рекреації та туризму в контексті соціальної відповідальності / С. Г. Нездоймінов, Н. М. Андрєєва // Соціальна відповідальність влади, бізнесу, громадян : монографія : у 2 т. / [за заг. ред. Г. Г. Півняка]. – Дніпропетровськ : НГУ, 2014. – Т. 2. – С. 231-237.
6. Про внесення змін до деяких законів України щодо інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму : Проект Закону України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://w1.c1.rada.gov.-ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=4271&skl=9.
7. Про туризм : Закон України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.-ua/laws/show/324/95-вр.
8. Фехтел Е. В. Социальное партнерство и его роль в развитии социального туризма в России / Е. В. Фехтел // Сервис в России и за рубежом. – 2010. – № 2. – С. 60-63.
9. Lacy T. Public/Private Partnerships for Sustainable Tourism: Delivering a Sustainability Strategy for Tourism Destinations / T. Lacy, M. Battig, S. Moore, S. Noakes. – APEC, 2002. – 119 p.
10. Manila Declaration on World Tourism [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/unwtodeclarations.1980.6.4.1.
11. Yeleyko V. Trends and Factors of Social Responsibility and Social Partnership / V. Yeleyko, O. Kolyanko, Yu. Myronow // Ekonomika i organizacja przedsiebiorstwa. – 2016. – Nr. 7 (798). – S. 3-11.
Published
2018-11-04
Section
СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ