MECHANISM OF IMPLEMENTATION OF THE STRATEGY OF MULTI-SYSTEMIC INNOVATIVE DEVELOPMENT OF TOURIST ENTERPRISES OF UKRAINE

  • M. Yu. Barna Lviv University of Trade and Economics
  • I. M. Biletska Ivano-Frankivsk Educational and Scientific Institute of Management, Ternopil National Economic University
Keywords: mechanism, innovative development, tourist enterprise, strategy, multi-system.

Abstract

Abstract. The purpose of the article is to develop a mechanism for implementation of the multi-system innovative development strategy of tourist enterprises of Ukraine. The role of the strategy of innovative development management of tourist enterprises of Ukraine as the main document is investigated, which structures and directs the innovative activity of the enterprise to ensure achievement of a certain goal and implementation of the set of strategic objectives. The strategic vision and objectives of the multi-system innovative development strategy are considered. The strategic and operational objectives of the innovative development strategy of the tourist enterprise are highlighted. The attention is focused on the necessary conditions for the effective implementation of the innovative development strategy, among which: information-analytical, normative-legal, financial, human resources, material and technical. The mechanism of implementation of the Strategy of Multisystem Innovative Development of Tourist Enterprises of Ukraine is characterized and graphically depicted. The prospect of further research is to substantiate the conditions for the formation of effective institutional support at the enterprise, to direct the innovative processes to achieve the intended goal and identified strategic objectives.

References

1. Колодізєв О. М. Фінансове забезпечення інноваційного розвитку національної економіки : дис. д-ра екон. наук / О. М. Колодізєв. – Суми, 2011. – 508 с.
2. Пащенко О. П. Брендинг туристичного підприємства: стратегічний аспект / О. П. Пащенко // Економіка і суспільство. – 2017. – № 9. – С. 566-573.
3. Крамаренко А. В. Сучасні тенденції розвитку глобальних інноваційних мереж / А. В. Крамаренко // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – 2014. – Вип. 119(1).
4. Семак Б. Б. Удосконалення методики оцінювання конкурентоспроможності та розробки конкурентної стратегії підприємств сфери послуг / Семак Б. Б., Васильців Т. Г., Лупак Р. Л. // Наукові записки Львівського університету бізнесу та права : зб. наук. праць. – 2016. – Вип. 14. – С. 26-31. – (Серія економічна).
5. Шимкова В. Є. Механізми інформаційного забезпечення туристичних підприємств на засадах логістики / Шимкова В. Є. // Вісник ДІТБ. – 2009. – №13. – (Серія Економіка, організація і управління підприємствами (в туристичній сфері).
6. Шульгіна Л. М. Сучасні концепції стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства / Л. М. Шульгіна, В. В. Юхименко // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – № 3(2). – С. 79-84 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2011_3(2)__13.
Published
2018-11-04
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ