MOTIVATIONAL ASPECTS OF SERVICE SECTOR ENTERPRISE STRATEGY IN THE COMPETITIVE CONDITIONS

  • N. G. Mitsenko Lviv University of Trade and Economics
  • D. V. Riznyk Lviv University of Trade and Economics
  • Y. V. Vasylkiv Lviv University of Trade and Economics
Keywords: strategy of the service sector enterprise, motivation of personnel work, strategic objectives of labor motivation management system, strategic guidelines for the development of motivation, tools for improving the labor motivation management.

Abstract

Abstract. The article substantiates the necessity of developing the motivational component of service sector enterprise strategy in the competitive conditions. The strategic objectives of the labor motivation management system of service sector enterprises are determined. The influence of the peculiarities of functioning of different scale service sector enterprises on the motivation of the their personnel work is substantiated. The system of coordinates of strategic guidelines for the development of personnel motivation at small, medium and large enterprises of the sanatorium and resort complex has been developed. The tools of improving the labor motivation management at the enterprises of sanatorium and resort complex are offered. Further research requires the coordination of motivational tools with a strategic vision on the global role of a specialist in a certain category of personnel in providing the development of the service sector enterprise.

References

1. Гідна праця: імперативи, українські реалії, механізми забезпечення : моногр. / [А. М. Колот, В. М. Данюк, В. М. Петюх та ін. ; за наук. ред. А. М. Колота]. – К. : КНЕУ, 2017. – 504 с.
2. Колот А. М. Мотивація персоналу : підруч. / А. М. Колот, C. О. Цимбалюк. – К. : КНЕУ, 2011. – 397 с.
3. Лобанова Т. Н. Мотивация и стимулирование трудовой деятельности / Т. Н. Лобанова. – М. : Юрайт, 2018. – 482 с.
4. Нижник В. М. Механізм мотивації високопродуктивної праці персоналу підприємств : моногр. / В. М. Нижник, О. А. Харун. – Хмельницький : ХНУ, 2011. – 210 с.
5. Парсяк В. Н. Мотиваційне управління в сфері малого підприємництва : моногр. / В. Н. Парсяк. – Херсон : ОЛДІ-Плюс, 2003. – 186 с.
6. Семенов В. Ф. Ефективність мотивації праці трудових ресурсів підприємств санаторно-курортного комплексу / В. Ф. Семенов, Н. В. Нєчева // Проблеми і перспективи розвитку підприємництва : зб. наук. праць ХНАДУ. – 2015. – № 2(9).– С. 127-133.
7. Семикіна М. В. Мотивація праці: нова парадигма в умовах конкурентного середовища / М. В. Семикіна // Чернігівський науковий часопис Чернігівського державного інституту економіки і управління. – 2011. – № 2. – С. 117-124. – (Сер. Економіка і управління).
8. Скурська В. А. Мотиваційний механізм управління трудовим потенціалом підприємства : дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 “Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)” / В. А. Скурська. – Хмельницький, 2015. – 245 c.
9. Hill T. On goods and services / T. Hill // Rev. of income & wealth. – W., 1977. – Ser. 23. – № 4. – Р. 315-338.
10. Laurent A. The cross-cultural puzzle of international human resource management / A. Laurent // Spring. – 1986. – Vоl. 25 (1). – P. 91-102. – (Ser. Human Resource Management).
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ