BALANCED SCORECARD AS A COMPONENT OF EFFECTIVE CORPORATE VALUATION

  • V. I. Kutsyk Lviv University of Trade and Economics
  • I. V. Petriv Lviv University of Trade and Economics
Keywords: balanced scorecard (BSC), corporate valuation, strategic management, strategic map, development strategy.

Abstract

Abstract. A key factor in the effective development of any business is to achieve all its strategic goals. To solve this problem it is proposed to use balanced scorecard (BSC) and build a strategic map of the enterprise. The necessity of introduction of the BSC and investigating its impact on corporate valuation is substantiated. The stages of introduction of BSC at the enterprise are formed. The main indicators are outlined on the example of the activity of PJSC "Karlsberg Ukraine" in accordance with the components of the BSC. The analysis of efficiency of PJSC "Karlsberg Ukraine" on the basis of BSC was conducted and the optimal strategy of development on the basis of received calculations was proposed.

References

1. Kaplan, R. S. and Norton, D. P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business School Press, Boston, MA.
2. Гетьман О. О. Економіка підприємства : навч. посібник / О. О. Гетьман, В. М. Шаповал. – [2-ге видання]. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 488 с.
3. Калінеску Т. В. Методологія аналізу і оцінки ефективності переміщення сфери діяльності підприємств : монографія [Текст] / Т. В. Калінеску. – Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2003. – 280 с.
4. Малярець Л. М. Збалансована система показників в оцінці діяльності підприємства : монографія / Л. М. Малярець, А. В. Штереверя. – Х. : Вид-во ХНЕУ, 2008. – 180 с.
5. Мельник Ю. М. Проблеми застосування збалансованої системи показників на вітчизняних підприємствах / Ю. М. Мельник, О. С. Савченко // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – № 1. – С. 192-203.
6. Мізюк Б. М. Основи стратегічного управління : підручник / Б. М. Мізюк. – Львів : Магнолія, 2009. – 544 с.
7. Наші цілі [Електронний ресурс] // Офіційний сайт ПАТ “Карлсберг Україна”. – Режим доступу: https://carlsbergukraine.com/v-dpov-dal-nii-rozvitok/-nash-f-l/.
8. Подольна В. В. Використання стратегічних карт для обґрунтування маркетингової стратегії розвитку торгового підприємства / В. В. Подольна, О. І. Хоменко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – Т. 2, № 6. – С. 93-96.
9. Пономарьова І. В. Реалізація стратегії розвитку підприємства за допомогою збалансованої системи показників / І. В. Пономарьова // Економічний простір : зб. наук. пр. - Дніпропетровськ : ПДАБА, 2009. - №27. - С. 202-210.
10. Сабліна Н. В. Формування стратегічних карт у рамках реалізації процесу управління фінансовою безпекою підприємства / Н. В. Сабліна, Т. Б. Кузенко // Бізнес Інформ. – 2013. – № 4. – С. 326-331.
Published
2018-11-04
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ