STRATEGIC SET AS A VECTOR OF INTENSIVE DEVELOPMENT OF THE CONSUMER COOPERATION ENTERPRISE

  • N.G. Mitsenko Lviv University of Trade and Economics
  • A.S. Tsitsiala Lviv University of Trade and Economics
Keywords: consumer cooperation enterprise strategic set, formation of a strategic set, requirements for a strategic set, components of a strategic set, algorithm of strategic set formation.

Abstract

Abstract. The article substantiates the necessity of consumer cooperation enterprise strategic set forming as a vector of its movement in the future. It is proposed to consider a strategic set as a totality of interrelated strategies of different levels and types developed by the enterprise, taking into account the factor of time, peculiarities of the enterprise’s functioning as well as its strategic potential and level of competitiveness. Requirements for the formation of a cooperative enterprise strategic set are defined. The main approaches are proposed for decomposition of the strategies of the enterprise as a certain strategic set: functional, hierarchical, processual, resource, competency. The main components of the strategic set of the enterprise are highlighted. The algorithm of formation of a strategic set of consumer cooperation enterprise is developed.

References

1. Голік В. В. Стратегічний набір як ефективний інструмент забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств / В. В. Голік // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – № 2(164). – С. 15-24.
2. Стратегічне управління : навч. посіб. / [В. Л. Дикань, В. О. Зубенко, О. В. Маковоз та ін.]. – К. : ЦУЛ, 2013. – 272 с.
3. Причепа І. В. Стратегічні напрямки формування конкурентних переваг промислових підприємств за сучасних умов [Електронний ресурс] / І. В. Причепа. – Режим доступу : http://iprychepa.-vk.vntu.edu.ua/file/ 421bc49de6bf7833eef4b69495-33355f.pdf.
4. Шаповалова І. В. Формування стратегічного набору підприємства в системі менеджменту якості / І. В. Шаповалова // Вісник соціально-економічних досліджень : зб. наук. праць. – Одеса : ОНЕУ, 2016. – № 2 (61). – С. 119-126.
5. Харченко В. Как сформировать бизнес-стратегию [Электронный ресурс] / В. Харченко. – Режим доступа : http://itdirector.org.ua/Bullet_VOO/ Statji/index.php?article=915
6. Шершньова З. Є. Стратегічне управління : навч. посіб. / З. Є. Шершньова, С. В. Оборська. – К. : КНЕУ, 1999. – 384 с.
7. Марченко М. Формування стратегічного набору підприємства [Електронний ресурс] / М. Марченко. – Режим доступу : https://www.-slideshare.net/ alegre380/ss-16735462
8. Гаркавий В. В. Антикризовий стратегічний набір підприємства [Електронний ресурс] / В. В. Гаркавий. – Режим доступу : http://nauka. kushnir.mk.ua/?p=15040
9. Виханский О. С. Стратегическое управление / О. В. Виханский. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1995. – 318 с.
10. Орлов В. М. Стратегічне планування в процесі управління підприємством / В. М. Орлов, С. С. Новицька // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право : наук. журн. – 2015. – №1 (78). – С. 103-110. – (Сер. Економічні науки).
11. Юрченко Ю. О. Науково-методичний підхід до визначення стратегічного набору будівельних підприємств / Ю. О. Юрченко // Економічний вісник університету. – 2017. – Вип. № 32/1. – С. 118-123.
12. Ревенко О. В. Особливості формування стратегічного набору підприємства [Електронний ресурс] / О. В. Ревенко // АЛЬЯНС НАУК: ученый – ученому : матер. 3 міжнар. наук.-практ. конф. – Режим доступу : www.confcontact.com.
13. Сокиринська І. Г. Аспекти стратегічного розвитку підприємства / І. Г. Сокиринська, О. В. Хохлова // Вісник СумДУ. – 2011. – № 4. – С. 165-168. – (Сер. “Економіка”).
14. Тюха І. В. Стратегія розвитку у системі стратегій підприємства / І. В. Тюха, І. О. Денисюк // Економіка харчової промисловості. – 2013. – № 3(19). – С. 33-37.
15. Кіндрацька Г. І. Стратегічний менеджмент : навч. посіб. / Г. І. Кіндрацька. – [2-ге вид., переробл. і доповн.]. – Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2010. – 406 с.
Published
2018-07-04
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ