FORMATION AND INFLUENCE OF RELATIONSHIP OF CURRENT AND INTELLECTUAL CAPITAL ON CREATING THE ENTERPRISE’S VALUE

  • V. I. Kutsyk Lviv University of Trade and Economics
  • M. I. Kuk Lviv University of Trade and Economics
  • I. V. Petriv Lviv University of Trade and Economics
Keywords: intellectual capital, value creation, portfolio of competences, strategic management, sustainable development program.

Abstract

Abstract. The article highlights the importance and significance of the formation and use of intellectual capital for the activity of the enterprise, as well as its interrelation with current capital. The model of influence of the relationship of intellectual and current capital on the creation of the enterprise’s value is developed and investigated. The approaches to understanding the concept of "value creation" as a weighty and, at the same time, a complicated factor that affects the overcoming of the unfavorable situation in the enterprise, an unstable market environment, increase of investment attractiveness, conquest of a favourable niche in a competitive environment, effective formation and engagement of financial resources in to the activity, in particular the current capital, are substantiated. The competencies which PJC "Carlsberg Ukraine" daily uses in its activities and make the company successful in today's competition are indicated. Other measures that the company uses in its activities (development of a program for the prohibition of irresponsible beer consumption, a program for quality beer production according to European technologies) for successful and long-term operation in general and maintenance at an adequate level of important financial and economic indicators, in particular current capital, are also indicated.

References

1. Андрушків Б. М. Сучасна парадигма формування інтелектуального капіталу і вартості підприємства / Б. М. Андрушків // Економічний аналіз. -2017. – Т. 27. – № 1. – С. 286-289.
2. Куклінова Т. В. Роль інтелектуального капіталу в розвитку малих і середніх підприємств / Т. В. Куклінова // Вісник Хмельницького національного університету. - 2011. – Т. 3, № 4. – С. 128-132.
3. Собко О. М. Інтелектуальний капітал і креація вартості підприємства : монографія / О. М. Собко. – Тернопіль : ТНЕУ, 2016. – 444 с.
4. Собко О. М. Теорія створення вартості підприємства в економічній і фінансовій думці: ретроспективний погляд і вектори розвитку [Електронний ресурс] / О. М. Собко // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету – 2015. – Вип. 10. – С. 20-26. – Режим доступу: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2015/10-2015/05-.pdf.
5. Топільницька Я. О. Інтелектуальний капітал та інтелектуальний потенціал: взаємообумовленість та розмежування категорій / Я. О. Топільницька // Збірник наукових праць. – 2012. – Вип. 33. – С. 353-362.
6. Filipowicz G. Zarzadzanie zawodowymi kompeten-cjami zawodowymi / G. Filipowicz. – Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2004. – P. 56.
Published
2018-07-04
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ