MANAGEMENT OF CONSUMER EXPERIENCE IN RETAIL: TRENDS AND PROSPECTS
Abstract
Abstract. The article investigates the experience of consumers in the development of digital technologies, which fundamentally change the conditions of doing business in terms of long-term relationships with consumers and lead to the formation of a new consumption culture in the retail sector, examines methods for evaluating consumer experience; summarizes recommendations for managing consumer experience. The emphasis is on the fact that new concepts that substantiate the process of interaction between consumers and sellers involve the applying of new, more complex relationships with consumers, managing points of contact with them to ensure long-term customer loyalty. The prospects for further research are determined, which are related to the development of tools for building and managing consumer experience, taking into account the specifics of the activities of domestic retailers.
References
2. Карта клиентского опыта: теория, практика, глобальные тренды [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://loyalty-world.ru/wp-content/uploads/ 2015/04/110935.pdf.
3. Bernd H. Schmitt (2001). Experiential marketing [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://web.krao.kg/6_marketing/0_pdf/3.pdf.
4. Сержантов А. А. Маркетинговые подходы к измерению и оценке потребительского опыта [Электронный ресурс] / А. А. Сержантов, М. В. Орлова. - Режим доступа : https://cyberleninka.ru/article/n/marketingovye-podhody-k-izmereniyu-i-otsenke-potrebitelskogo-opyta.
5. Fornell C., Rust R., Dekimpe M. The effect of customer satisfaction on consumer spending growth, Journal of Marketing Research. – 2010. - Т. 47. - № 1. - Pp. 28-35.
6. Рудская Е. Н. Клиентский опыт как инструмент конкурентоспособности коммерческих банков [Электронный ресурс] / Е. Н. Рудская, Г. А. Болохова // Молодой ученый. — 2016. — №11. — С. 937-948. - Режим доступа к журналу: https://moluch.ru/archive/115/30407/.
7. Мусатова Ж. Б. Трансформация моделей потребительского поведения и управление клиентским опытом [Электронный ресурс] / Б. Ж. Мусатова, И. И. Скоробогатых. - Режим доступа : https://elibrary.ru/download/ elibrary_-29661592_79275338.pdf.
8. Моргулець О. Б. Клієнтоорієнтована модель сервіс-менеджменту [Електронний ресурс] / О. Б. Моргулець. - Режим доступу: http://www.ej.kher-son.ua/journal/economic_09/187.pdf.
9. Гронь О. В. Досвід споживачів як конкурентна перевага компанії в сучасних умовах [Електронний ресурс] / О. В. Гронь. - Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=binf_2015_7_49.
10. 19 определений клиентского опыта: мнения экспертов [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://lpgenerator.ru/blog/2016/04/05/19-opredelenij-klientskogo-opyta-mneniya-ekspertov/.
11. Тренды Customer Experience 2017. Практика применения в бизнесе [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://cx-forum.ru/?p=804.
12. Управление клиентским опытом: достигая максимума в обслуживании клиентов [Электронный ресурс]. - Режим доступа : https://www.pwc.ru/ ru/performance-improvement/assets/client-experience.pdf.
13. Клиентоцентричность: метрики, практики, факты [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.akit.ru/wp-content/uploads/2013/03/client-servise1.pdf.
14. Navigating the Alphabet Soup of Survey Methodologies [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.clicktools.com/wp-content/ uploads/2014/03/Navigating-the-Alphabet-Soup-of-Survey-Methodologies.pdf.
15. NPS и альтернативные показатели лояльности клиентов: критический обзор [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.epsi-rating.ru/ blog/nps.
16. Четыре способа как оценивать качество обслуживания клиентов [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://goodwix.com/chetyre-sposoba-kak-otsenivat-kachestvo-obsluzhivaniya-klientov/.
17. Индекс лояльности клиентов NPS как метрика репутации компании [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://retailiqa.ru/content/ 2016/11/6/Indeks-lojalnost-klientov-NPS-kak-metrika-reputacii-kompanii/#a1.
18. 10 ведущих трендов клиентского опыта 2017. Исследования и аналитика [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://rusability.ru/internet-marke-ting/10-vedushhih-trendov-klientskogo-opyta-2017-issledovaniya-i-analitika/.
19. Тренды та перспективы развития клиентского сервиса [Электронный ресурс]. - Режим доступа : http://ccwf.ru/content/2017/ materials_-CCWF17/110930.pdf.