FORMATION AND IMPROVEMENT OF SOFT SKILLS OF PARTICIPANTS OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN HIGH SCHOOL

Keywords: soft skills, higher education, educational process, communication, emotional intelligence, critical and creative thinking, communication ethics, leadership, flexibility, multiculturalism, time management, pedagogical excellence

Abstract

The article substantiates that the modern system of higher education, under conditions of constant trans- formations caused by digitalization, globalization, and changes in labor market demands, requires not only the for- mation of professional competencies (hard skills) but also the development of soft skills. Soft skills are interpreted as universal abilities that include communication, emotional intelligence, critical and creative thinking, teamwork, and the ability to make decisions under uncertainty. Their importance is particularly emphasized in the educational environ- ment, as they enhance graduates’ competitiveness, foster autonomy, and contribute to building a culture of responsible teamwork and academic integrity. The analysis of contemporary research shows that leading scholars define a wide range of soft skills, among which are communication abilities, critical and creative thinking, communication ethics, leadership, flexibility, multiculturalism, time management, and emotional intelligence. They constitute an integral sys- tem of socially oriented competencies that promote professional and personal growth. For academic staff, the im- provement of soft skills is an important factor in pedagogical mastery, effective communication, and the organization of an interactive educational environment. The article emphasizes the need to develop clear policies and procedures for the formation and development of soft skills in higher education institutions. The expediency of integrating them not only into the content of specific educational components but also into all areas of students’ activities—academic, re- search, communicative, project-based, volunteer, international mobility, and student self-government—is substantiated.It is proven that the most effective methods and technologies for developing soft skills are project-based, interactive, and situational learning, which contribute to the development of critical and creative thinking, teamwork, leadership and communication abilities, flexibility, and stress resistance. It is concluded that the formation and improvement of soft skills are essential conditions for training competitive professionals and improving the quality of higher education.This requires a systematic approach to the organization of the educational process, the creation of an appropriate insti- tutional policy, and the implementation of innovative teaching methods.

References

1. Гуща Г. Місце і роль іноземної мови в формуванні soft skills. Soft Skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті : матеріали міжвузівського науково-методичного семінару, 21 лютого 2020 р. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2020. C. 28-31.
2. Кірдан О., Кірдан О. Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. Вип. 2 (6). С. 152-160.
3. Коваль К. Розвиток soft skills у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162-167.
4. Семеног О., Кульбабська О. Формування м’яких навичок студентів-філологів у міжрегіональному проєкті з інфомедійної грамотності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. № 4 (108). С. 231-247.
5. Чухно І. А. Формування soft skills як складова якісної підготовки студентів медичних ЗВО в сучасних умовах. Topical issues of modern science, society and education Proceedings of I International Scientific and Practical Conference, Kharkiv, Ukraine, 8-10 August 2021. Kharkiv, 2021. P. 613-619. URL: https://sci-conf.com.ua/i-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-topical-issues-of-modern-science-society-and-education-8-10-avgusta-2021-goda-harkov-ukraina-arhiv/.
6. Формування soft skills в освітньому процесі вищої медичної школи / Боровик К. М., Риндіна Н. Г., Шапаренко О. В. та ін. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей VI Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 25-26 листопада 2021 р. С. 36-39.
7. Шевченко І. А., Шелевер О. В., Маркова В. В. Розвиток soft skills у здобувачів освіти як запорука успішної професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 72. С. 269-272.
8. Шелякіна А., Торосян О. Формування та розвиток soft skills у студентів вищих навчальних закладів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 66, т. 3. С. 272-276.
9. Raciti P. La medición de las competencias trans- versales en Colombia : una propuesta metodológica. 2015. URL: http://sia.eurosocial-ii.eu/ϐiles/docs/1444897404-DT34.pdf.
10. Shek D. T., Leung J. T., Merrick J. Paradigm shift in youth development : Development of “soft skills” in adolescents. International Journal on Disability and Human Development. 2017, 16(4), 337-338. doi:10.1515/ijdhd-2017-7001.
Published
2025-09-01