ДОСЛІДЖЕННЯ ПОНЯТТЯ ТРАНСПОРТНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ (ВАНТАЖНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ)

Ключові слова: транспортне обслуговування, транспортна послуга, продукція транспорту, транспортний процес, вантаж, вантажне перевезення, якість транспортної послуги

Анотація

В статті наведені результати дослідження сучасного змісту поняття транспортного обслуговування (вантажних перевезень). Зважаючи на складність поняття “транспортне обслуговування” (особливо галузь, яка торкається вантажних (комерційних) перевезень), багато заходів, що спрямовані на підвищення його якості, не завжди дають відчутні результати у зв’язку з недостатньо опрацьованою методологічною та методичною основою. Опрацьовані теоретичні засади та методичні підходи, пов’язані з поняттями “транспортне обслуговування”, “якість транспортного обслуговування”, дозволяють чітко визначити їх структуру, виявити відмінність понять “транспортне обслуговування” і “транспортна послуга”, виконати класифікацію і на цій основі обґрунтувати показники якості, методи їх оцінки, зважаючи на особливості об’єкта транспортного перевезення (вантажу). Показано, що транспортне обслуговування - поняття складніше, оскільки клієнт сприймає його з погляду послуг, що надаються, рівня організації транспортного процесу та взаємодії з користувачами транспортних послуг. Поняття ж послуги є в узагальненому розумінні результатом щонайменше однієї дії, обов’язково здійсненої під час взаємодії постачальника і споживача, і, як правило – вона нематеріальна. Тому поняття “послуга” трактується по-різному, але всі визначення роблять акцент на послузі – як результаті діяльності. Доцільно віддавати пріоритет процесу і можна стверджувати, що транспортне обслуговування – це процес як частина системи економічних відносин у сфері обігу та розподілу товарів, що подається у вигляді сукупності його елементів, які складаються з продукції транспорту, транспортного процесу та організації взаємодії між користувачем транспортного обслуговування і транспортними суб’єктами підприємництва. Зроблено висновок про необхідність суворого розмежування понять “транспортне обслуговування” і “транспортна послуга”, визначення транспортного обслуговування з погляду процесу як частини системи економічних відносин у сфері обігу й розподілу товарів, яка подається у вигляді сукупності його елементів, що складаються з транспортної продукції, технологічного процесу та взаємовідносин між учасниками транспортного процесу. Подання транспортного обслуговування у вигляді структури дає можливість чіткіше визначитися з властивостями, що формують якість транспортного обслуговування, показниками якості, методами їх оцінювання для подальшого оцінювання рівня якості їх надання.

Посилання

1. Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 430-р (в ред. від 03.05.2023 р.). Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text.
2. Крихтіна Ю. О. Державна політика розвитку транспортної галузі України: теорія, методологія, практика : монографія. Харків : “Діса плюс”, 2022. 336 с.
3. Пусєва М. В. Стратегічні напрями відновлення та розвитку транспортної інфраструктури України. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-37.
4. Рудяк Ю., Піроженко О., Маханько О. Усе про облік та організацію транспортно-експедиторської діяльності. Харків : Фактор, 2007. 416 с.
5. Skiba S., Karaś A. The Changing Role of a Freight Forwarder in Modern Supply Chains. European Research Studies Journal. 2022. Vol. XXV, Issue 1, pp. 341-351.
6. Ширяєва С. В., Дяченко І. О. Дослідження проблем транспортно-експедиторської діяльності в сучасних умовах. Вісник Національного транспортного університету. Серія “Технічні науки”. К. : НТУ, 2023. Вип. 1 (55). С. 318-322. DOI: 10.33744/2308-6645-2023-1-55-318-322. DOI: 10.33744/2308-6645-2023-1-55-318-322.
7. Войтович О. А., Ткач В. О., Сусорова О. А. Дослідження показників якості транспортного обслуговування вантажоперевезень. Вісник ХНТУ. Інженерні науки. 2021. №3(78). С. 20-26. https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2021.3.2.
8. Григорак М. Ю. Інтелектуалізація ринку логістичних послуг: концепція, методологія, компетентність : монографія. К. : Сік Груп Україна, 2017. 513 с.
9. Волинець Л. М. Теоретичні аспекти розвитку логістичної діяльності транспортних підприємств. Економіка транспортного комплексу. 2021. Вип. 21. С. 110-122. DOI: 10.30977/ЕТК.2225-2304.2021.38.0.110.
10. Гурч Л. М. Логістика : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К. : ДП “Видавничий дім “Персонал”, 2008. 560 с.
11. Peixoto Â., Camões P. J., Tavares A. Local delivery of bus transportation services: a model of interdependency of provision and production choices. Journal of Economic Policy Reform. 2024, 27(2), 185-208. https://doi.org/10.1080/ 17487870.2024.2330438.
12. Каличева Н. Е., Маслова В. А. Удосконалення транспортного обслуговування як фактор забезпечення товарних характеристик продукції. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2020. № 69. С. 128-134.
13. Slobodyanyuk M., Gorobchenko O. Structural analysis of territorial transport systems based on classification methods. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2020, 1(4 (103), 23-32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.194158/.
Опубліковано
2025-02-14