РОЛЬ І МІСЦЕ СОЦІОСИНЕРГЕТИКИ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ

PDF

Ключові слова

туристична галузь
економічна безпека
соціосинергетика
синергетична парадигма туризму
потенціал

Як цитувати

Єрмаков, І. О. (2025). РОЛЬ І МІСЦЕ СОЦІОСИНЕРГЕТИКИ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТУРИСТИЧНОЇ ГАЛУЗІ. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі, (13), 17-21. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-13-3

Анотація

У статті розглянуто роль соціосинергетики як міждисциплінарного підходу до забезпечення економічної безпеки туристичної галузі України в умовах складних соціально-економічних трансформацій. Виокремлено цільові установки потенціалу соціосинергетики, котрі позитивно впливають на економічну безпеку туристичної галузі. Акцент зроблено на синергетичній парадигмі туризму, що враховує як детерміновані, так і стохастичні характеристики туристичних процесів, зокрема планування туристичних маршрутів, управління туристичними потоками, сезонні коливання попиту, поведінку споживачів, взаємодію між суб'єктами туристичного ринку, вплив зовнішніх факторів (політичних, економічних, екологічних), а також адаптивність інфраструктури до змінних умов. Обґрунтовано, що соціосинергетика може виступати не лише науковою концепцією, а й системою практичних дій для підвищення керованості процесами функціонування та розвитку туристичної галузі, що є актуальним в складних умовах сьогодення. Розкрито механізми формування позитивного синергетичного ефекту, зокрема через розвиток культури, гармонізацію інтересів туристів і місцевих громад, виявлення атракторів та слабких сигналів, що можуть вказувати на зародження потенційних ризиків. Наголошено на важливості прогнозного підходу до управління туристичними дестинаціями, що передбачає не реакцію на кризові явища, а їх попередження та стратегічне планування. Доведено, що зростання рівня організованості та керованості дозволяє зменшити негативну синергію та підвищити стійкість функціонування туристичних систем. Зазначено, що стосовно туристичної галузі соціосинергетика може бути як науковим напрямом, так і системою практичних дій. Підкреслено, що слід прагнути до підвищення рівня керованості процесами функціонування та розвитку туристичної галузі, щоб забезпечити умови посилення позитивної домінанти, що сприятливо позначаються на рівні її економічної безпеки. Запропоновано концептуальні положення для підвищення ефективності використання соціального потенціалу в туризмі. Результати дослідження можуть бути використані для формування регіональних стратегій сталого розвитку туризму в умовах кризових викликів.

https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-13-3
PDF

Посилання

Голод А., Феленчак Ю., Графська О. Методологічні засади соціалізації туризму. Економіка та суспільство. 2021. № 30. С. 1–8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-22

Козійчук О., Кіт М. Регіональний вектор як імператив сталого розвитку туристично-рекреаційного кластеру. Вчені записки Університету «КРОК». 2025. Вип. 1 (77). С. 177‒185.

Носирєв О., Деділова Т., Токар І. Розвиток туризму та індустрії гостинності в стратегії постконфліктного відновлення економіки України. Соціально-економічні проблеми і держава. 2022. Вип. 1 (26). С. 55‒68.

Рега М.Г. Соціально-економічна орієнтація розвитку підприємств туризму. Економіка та суспільство. 2015. № 1. С. 51‒55.

Роговий А.В, Забаштанський М.М. Концептуальні засади розвитку соціального туризму в Україні. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. С. 79–83.

Смутчак З. Вплив розвитку туризму на соціально-економічний стан в Україні. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2020. № 27. С. 92‒97.

Феленчак Ю., Федоришина Л. Формування сучасної концепції соціального туризму: принципи, доступність та інновації. Академічні візії. 2025. № 43. С. 1–10. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1927

Holod, A., Felenchak, Yu., Hrafska, O. (2021), Methodological principles of tourism socialization, Ekonomika ta suspilstvo, no. 30, pp. 1–8, DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-22 (in Ukrainian)

Koziychuk, O., Kit, M. (2025), Regional vector as an imperative for sustainable development of the tourist and recreational cluster. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», is. 1 (77), pp. 177‒185. (in Ukrainian)

Nosyriev, O., Dedilova, T., Tokar, I. (2022), Development of tourism and hospitality industry in the strategy of post-conflict economic recovery in Ukraine, Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava, is. 1 (26), pp. 55‒68. (in Ukrainian)

Reha, M. H. (2015), Socio-economic orientation of tourism enterprises development, Ekonomika ta suspilstvo, no. 1, pp. 51‒55. (in Ukrainian)

Rohovyi, A. V., Zabashtanskyi, M. M. (2021), Conceptual principles of social tourism development in Ukraine, Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 1, pp. 79–83. (in Ukrainian)

Smutchak, Z. (2020), The impact of tourism development on the socio-economic situation in Ukraine, Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava, no. 27, pp. 92‒97. (in Ukrainian)

Felenchak, Yu, Fedoryshyna, L. (2025), Formation of the modern concept of social tourism: principles, accessibility and innovations, Akademichni vizii. no. 43. pp. 1–10, available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1927. (in Ukrainian)