ORGANIZATION OF ACCOUNTING FOR NON-CURRENT ASSETS OF PUBLIC SECTOR ENTITIES RECEIVED FOR GRANT FUNDS
Abstract
The publication highlights the issues of organizing accounting and accounting policy for non-current assets of public sector entities in terms of the most sensitive issues of today. Based on the analysis of scientific publications by scientists, the relevance of issues regarding the acquisition of non-current assets at the expense of various sources of financing has been proven. Different approaches to determining the factors influencing the formation of the initial cost of a non-current asset object received for international technical assistance have been identified. The dependence of the initial cost of a non-current asset object on the selected option for assessing additional cost elements incurred for the installation and commissioning of the object has been established. The main list of cost elements has been established, in particular, obtaining permits, technical audit for compliance, value added tax, which is not reimbursed by the grantor. The classification of non-current assets has been clarified in connection with the need for separate accounting and identification of objects received at the expense of international technical assistance. A solution has been proposed regarding the methodology for recording fixed assets received at the expense of international technical assistance on the balance sheet. In the case of applying the co-financing rule, which is provided for by most international grant contracts, it has been proposed to use two alternative options to choose from. The first option involves reflecting in the accounting accounts a separate part of the source of financing for each fixed asset object. The second option suggests identifying the sources of financing in terms of all purchased fixed assets, other tangible assets and services received within the framework of individual grant contracts. It is advisable to adhere to the uniform rules of the selected option, enshrined in the accounting policy. Prospects for further research in the direction of revising the estimates of fixed assets and other non-current assets of public sector entities, taking into account best practices that are widely used in international content.
References
2. Войтко В., Кудіна О., Сєрікова Т. Проблеми обліково-аналітичного забезпечення грантів як альтернативних джерел фінансування підприємств. Вісник Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут” (економічні науки). 2019. № 24. С. 81-89. URL: http://es.khpi.edu.ua/article/view/2519-4461.2019.24.81.
3. Кобеля-Звір М. Я., Вовчак О. Д., Звір Ю. В. Інституційно-правові умови та інформаційне забезпечення розвитку грантового фінансування підприємницької діяльності в Україні. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2024. № 80. С. 56-67. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1749. https://doi.org/10.32782/2522-1205-2024-80-07.
4. Ловінська Л. Г., Парасій-Вергуненко І. М., Коритник Л. П. Управління бюджетними витратами на послуги вищої освіти: методологія, організація, інформаційно-аналітичне забезпечення : монографія; ДННУ “Акад. фін. Управління”. Київ, 2019. 558 с.
5. Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору: затв. Наказом Міністерства фінансів України № 11 від 23 січня 2015 року, редакція від 01.01.2025 року. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-15#Text.
6. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 “Нематеріальні активи”: затв. Наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14.
7. Постанова Кабінету Міністрів України “Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги” від 15 лютого 2002 р. № 153. Документ 153-2002-п, редакція від 19.04.2024. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/153-2002-%D0%BF#Text.
8. Про затвердження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі: наказ Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10.
9. Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання: затв. Міністерством фінансів України від 13.09.2016 № 818. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z1336-16#Text.
10. Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації: наказ Міністерства фінансів України від 17.06.2015 № 572. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0788-15#Text.
11. Садовська І., Нагірська К. Організація внутрішнього аудиту нефінансових активів державних установ. Економіка та суспільство. 2024. № 70. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-167.
12. Свірко С. В. Бухгалтерський облік у бюджетних установах: методологія та організація : монографія. Київ : КНЕУ, 2006. 244 с.
13. Стратегії модернізації бухгалтерського обліку системи бухгалтерського обліку та фінансової звітності в державному секторі на період до 2025 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.06.2018 р. № 437-р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/437-2018-%D1%80#Text.
14. Ткаченко О., Шатрава А. Сутність та класифікація необоротних активів в контексті їх обліку. Економіка та суспільство. 2024. № 68. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-128.
15. Цятковська О. В. Облікова політика як інструмент управління нефінансовими активами державних установ. Вчені записки Університету “КРОК”. 2023. № 3(71). С. 85-91. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-85-91.
16. Якимчук Н. Я. Особливості правового регулювання відносин в сфері надання бюджетних грантів. Juris Europensis Scientia. 2023. Вип. 3. С. 69-76. URL: http://jes.nuoua.od.ua/archive/3_2023/15.pdf.