ОРГАНІЗАЦІЯ ОБЛІКУ НЕОБОРОТНИХ АКТИВІВ СУБ’ЄКТІВ ДЕРЖАВНОГО СЕКТОРУ ОТРИМАНИХ ЗА ГРАНТОВІ КОШТИ
Анотація
Публікація висвітлює питання організації обліку та облікової політики необоротних активів суб’єктів державного сектору в частині найбільш вразливих питань сьогодення. На підставі проведеного аналізу наукових публікацій вчених, доведено актуальність питань щодо придбання необоротних активів за рахунок різних джерел фінансування. Виявлено різні підходи щодо визначення факторів впливу на формування первісної вартості об’єкта необоротних активів, отриманого за кошти міжнародної технічної допомоги. Встановлено залежність первісної вартості об’єкта необоротних активів від обраного варіанту оцінки додаткових елементів витрат, які понесені на встановлення і введення об’єкта в експлуатацію. Встановлено основний перелік елементів витрат, зокрема, це отримання дозволів, технічний аудит щодо відповідності, податок на додану вартість, який не відшкодовується грантодавцем. Уточнено класифікацію необоротних активів в зв’язку з необхідністю відокремленого обліку та ідентифікації об’єктів, отриманих за кошти міжнародної технічної допомоги. Запропоновано рішення щодо методики оприбуткування на баланс основних засобів отриманих за рахунок міжнародної технічної допомоги. У випадку застосування правила спів фінансування, яке передбачається більшістю міжнародних грантових контрактів, запропоновано застосовувати два альтернативних варіанти на вибір. Перший варіант передбачає відображення на рахунках бухгалтерського обліку виокремлених частини джерела фінансування кожного об’єкта основного засобу. Другий варіант пропонує ідентифікувати джерела фінансування в розрізі усіх придбаних об’єктів основних засобів, інших матеріальних цінностей та отриманих послуг в рамках окремих грантових контрактів. Доцільно дотримуватися єдиних правил обраного варіанту, закріпленого в обліковій політиці. Окреслено перспективи подальших досліджень в напрямку перегляду оцінок основних засобів та інших необоротних активів суб’єктів державного сектору з урахуванням кращих практик, які мають широке застосування у міжнародному контенті.
Посилання
2. Войтко В., Кудіна О., Сєрікова Т. Проблеми обліково-аналітичного забезпечення грантів як альтернативних джерел фінансування підприємств. Вісник Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут” (економічні науки). 2019. № 24. С. 81-89. URL: http://es.khpi.edu.ua/article/view/2519-4461.2019.24.81.
3. Кобеля-Звір М. Я., Вовчак О. Д., Звір Ю. В. Інституційно-правові умови та інформаційне забезпечення розвитку грантового фінансування підприємницької діяльності в Україні. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2024. № 80. С. 56-67. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1749. https://doi.org/10.32782/2522-1205-2024-80-07.
4. Ловінська Л. Г., Парасій-Вергуненко І. М., Коритник Л. П. Управління бюджетними витратами на послуги вищої освіти: методологія, організація, інформаційно-аналітичне забезпечення : монографія; ДННУ “Акад. фін. Управління”. Київ, 2019. 558 с.
5. Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору: затв. Наказом Міністерства фінансів України № 11 від 23 січня 2015 року, редакція від 01.01.2025 року. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-15#Text.
6. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 “Нематеріальні активи”: затв. Наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14.
7. Постанова Кабінету Міністрів України “Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги” від 15 лютого 2002 р. № 153. Документ 153-2002-п, редакція від 19.04.2024. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/153-2002-%D0%BF#Text.
8. Про затвердження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі: наказ Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10.
9. Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання: затв. Міністерством фінансів України від 13.09.2016 № 818. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z1336-16#Text.
10. Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації: наказ Міністерства фінансів України від 17.06.2015 № 572. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0788-15#Text.
11. Садовська І., Нагірська К. Організація внутрішнього аудиту нефінансових активів державних установ. Економіка та суспільство. 2024. № 70. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-167.
12. Свірко С. В. Бухгалтерський облік у бюджетних установах: методологія та організація : монографія. Київ : КНЕУ, 2006. 244 с.
13. Стратегії модернізації бухгалтерського обліку системи бухгалтерського обліку та фінансової звітності в державному секторі на період до 2025 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.06.2018 р. № 437-р. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/437-2018-%D1%80#Text.
14. Ткаченко О., Шатрава А. Сутність та класифікація необоротних активів в контексті їх обліку. Економіка та суспільство. 2024. № 68. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-128.
15. Цятковська О. В. Облікова політика як інструмент управління нефінансовими активами державних установ. Вчені записки Університету “КРОК”. 2023. № 3(71). С. 85-91. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-85-91.
16. Якимчук Н. Я. Особливості правового регулювання відносин в сфері надання бюджетних грантів. Juris Europensis Scientia. 2023. Вип. 3. С. 69-76. URL: http://jes.nuoua.od.ua/archive/3_2023/15.pdf.