IMPROVEMENT OF STATE REGULATION OF THE FUNDED PENSION SYSTEM IN UKRAINE
Abstract
In the context of a deepening demographic crisis and increasing political and economic instability caused by the armed aggression of the russian federation, there is an urgent need to develop and implement a diversified pension provision model. The article substantiates the legal, economic and organizational principles that will ensure the formation of effective regulatory and organizational mechanisms to increase the effectiveness of state management of the accumulative segment of the pension system of Ukraine. In the context of large-scale challenges in the field of pension provision, caused by the crisis state of the domestic current pension system, the deepening demographic crisis and the intensification of political and economic instability caused by armed military aggression against Ukraine, there is an urgent need to develop and implement a diversified pension provision model. Such a model should provide reliable protection against demographic and economic risks, integrating advanced international experience, taking into account national characteristics and challenges. The low efficiency of the system of non-state pension funds in Ukraine is emphasized, which is manifested in the small number of participants in such funds, the small amount of accumulated pension assets, the low level of investment income, etc. The need to improve the organizational and economic mechanism of state regulation of the funded pension system in Ukraine and expand the functions performed by the state in this area is substantiated. An author's model of comprehensive state regulation of the funded pension system is proposed, which integrates social, administrative, control, management and incentive components. The implementation of this model will contribute to the formation of an effective system of state regulation, the development of comprehensive measures to reform the pension system and ensure its financial sustainability in the face of modern socio-economic challenges. Such an approach will lead to the minimization of potential risks and will contribute to the stable development of pension provision in the face of modern socio-economic challenges.
References
2. Гончар Л. В., Гарна С. О., Мартиненко А. О. Фінансова грамотність населення України як фактор успішного розвитку держави. Інноваційна економіка. 2019. № 1-2. С. 183. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2019_1-2_27.
3. Козак Т. М. Складові організаційно-економічного механізму реформування системи пенсійного забезпечення щодо введення обов’язкового накопичувального рівня. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 2. С. 5. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=1977. DOI: 10.32702/2307-2156-2021.2.101.
4. Письменна Т. В., Письменний В. В. Розвиток недержавних пенсійних фондів в Україні: оцінка сучасних тенденцій. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5-6. С. 8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2020_5-6_3. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5–6.5.
5. Сташкевич Н. Н., Красильникова Є. В. Перспективи впровадження накопичувального
рівня пенсійної системи України. Вісник соціально-економічних досліджень. 2018. № 2(66). С. 228. URL: https://journals.uran.ua/ vsed_oneu/article/view/ 168760/168647.
6. Шелудько Н. М., Зубик С. П. Система накопичувального пенсійного забезпечення в Україні: соціально-економічний вимір та захист пенсійних накопичень : монографія. Київ : ВД “Академ-періодика”, 2023. С. 15. DOI: https://doi.org/10.15407/ akademperiodyka.497.122.
7. Банерджі А. П’ять важливих принципів успішної обов’язкової накопичувальної пенсійної системи для України. World Bank Group. 10 листопада 2021 року. URL: https://www.worldbank.org/ uk/news/opinion/2021/11/17/five-important-principles-for-a-successful-mandatory-funded-pension-for-ukraine.
8. Демографічна та соціальна статистика / Ринок праці / Оплата праці та соціально-трудові відносини. Держстат України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/zp.htm.
9. Зубик С. П. Що не так з недержавними пенсійними фондами? Реанімаційний пакет реформ. 10.12.2019. URL: https://rpr.org.ua/news/ shcho-ne-tak-z-nederzhavnymy-pensiynymy-fondamy/.
10. Ukraine: Over 6 Million Refugees Spread Across Europe. United Nations. Regional Information Centre for Western Europe. 11.09.2024. URL: https://unric.org/en/ukraine-over-6-million-refugees-spread-across-europe/.
11. Коваль О. П. Щодо державного регулювання накопичувальної складової пенсійної системи України : Аналітична записка. Серія “Соціальна політика”. Національний інститут стратегічних досліджень. 2020. № 11. URL: https://niss.gov.ua/ sites/default/files/2020-01/analit-koval-social-policy-11-2020.pdf.
12. З 1 квітня здійснюється автоматичний перерахунок пенсій для працюючих пенсіонерів. Міністерство соціальної політики України. 17.04.2024. URL: https://msp.gov.ua/press-center/news/z-1-kvitnya-zdiysnyuyetsya-avtomatychnyy-pererakhunok-pensiy-dlya-pratsyuyuchykh-pensioneriv.
13. Недержавне пенсійне забезпечення в Україні: оцінка та рекомендації. Проект USAID “Трансформація фінансового сектору”. Липень 2019. Київ, Україна. 58 с. URL: https://knpf.bank.gov.ua/dl/nederzhavne_pensiine_zabezpechennia_v_ukraini_otsinka_ta_rekomendatsii_Text.pdf.
14. Підсумки розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення станом на 30.09.2024 : Інформаційна довідка. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. URL: https://www.nssmc.gov.ua/wp-content/uploads/2024/11/npf_3_kv-2024.pdf.
15. Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні у 2021. Звіт за результатами дослідження. Проект USAID “Трансформація фінансового сектору”. Вересень 2021 р. Київ, Україна. Підготовлено Info Sapiens. 7 с. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/ article/Research_Financial_Literacy_Inclusion_Welfare_2021.pdf?v=4.
16. IOPS RISK-BASED SUPERVISION TOOLKIT. MODULE 2. QUANTITATIVE TOOLS FOR RISK ASSESSMENT. Public version. December 2023. 40 p. IOPS. International Organisation of Pen-sion Supervisors. URL: https://www.iopsweb.org/ rbstoolkit/Module_2_-_IOPS_RBS_Toolkit.pdf.