УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ СИСТЕМИ НАКОПИЧУВАЛЬНОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УКРАЇНІ
Анотація
В умовах поглиблення демографічної кризи та посилення політичної й економічної нестабільності, спричиненої збройною агресією російської федерації, постає нагальна необхідність розробки та впровадження диверсифікованої моделі пенсійного забезпечення. В статті обґрунтовані правові, економічні та організаційні засади, що забезпечать формування ефективних регуляторних і організаційних механізмів для підвищення результативності державного управління накопичувальним сегментом пенсійної системи України. В умовах масштабних викликів у сфері пенсійного забезпечення, зумовленими кризовим станом вітчизняної чинної пенсійної системи, поглибленням демографічної кризи та посиленням політичної й економічної нестабільності, спричиненої збройною військовою агресією проти України, постає нагальна необхідність розробки та впровадження диверсифікованої моделі пенсійного забезпечення. Така модель має забезпечувати надійний захист від демографічних і економічних ризиків, інтегруючи передовий міжнародний досвід із урахуванням національних особливостей і викликів. Наголошено на низькій ефективності функціонування системи недержавних пенсійних фондів в Україні, що виявляється в незначній кількості учасників таких фондів, невеликому розмірі нагромаджених пенсійних активів, низькому рівні інвестиційного доходу та ін. Обґрунтована необхідність удосконалення організаційно-економічного механізму державного регулювання системи накопичувального пенсійного забезпечення в Україні та розширення складу виконуваних державою функцій у цій сфері. Запропоновано авторську модель комплексного державного регулювання накопичувальної пенсійної системи, яка інтегрує соціальні, адміністративні, контрольні, управлінські та стимулюючі компоненти. Реалізація цієї моделі сприятиме формуванню ефективної системи державного регулювання, розробці комплексних заходів із реформування пенсійної системи та забезпеченню її фінансової стійкості в умовах сучасних соціально-економічних викликів. Такий підхід призведе до мінімізації потенційних ризиків і сприятиме стабільному розвитку пенсійного забезпечення в умовах сучасних соціально-економічних викликів.
Посилання
2. Гончар Л. В., Гарна С. О., Мартиненко А. О. Фінансова грамотність населення України як фактор успішного розвитку держави. Інноваційна економіка. 2019. № 1-2. С. 183. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2019_1-2_27.
3. Козак Т. М. Складові організаційно-економічного механізму реформування системи пенсійного забезпечення щодо введення обов’язкового накопичувального рівня. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 2. С. 5. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=1977. DOI: 10.32702/2307-2156-2021.2.101.
4. Письменна Т. В., Письменний В. В. Розвиток недержавних пенсійних фондів в Україні: оцінка сучасних тенденцій. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5-6. С. 8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2020_5-6_3. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.5–6.5.
5. Сташкевич Н. Н., Красильникова Є. В. Перспективи впровадження накопичувального
рівня пенсійної системи України. Вісник соціально-економічних досліджень. 2018. № 2(66). С. 228. URL: https://journals.uran.ua/ vsed_oneu/article/view/ 168760/168647.
6. Шелудько Н. М., Зубик С. П. Система накопичувального пенсійного забезпечення в Україні: соціально-економічний вимір та захист пенсійних накопичень : монографія. Київ : ВД “Академ-періодика”, 2023. С. 15. DOI: https://doi.org/10.15407/ akademperiodyka.497.122.
7. Банерджі А. П’ять важливих принципів успішної обов’язкової накопичувальної пенсійної системи для України. World Bank Group. 10 листопада 2021 року. URL: https://www.worldbank.org/ uk/news/opinion/2021/11/17/five-important-principles-for-a-successful-mandatory-funded-pension-for-ukraine.
8. Демографічна та соціальна статистика / Ринок праці / Оплата праці та соціально-трудові відносини. Держстат України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/zp.htm.
9. Зубик С. П. Що не так з недержавними пенсійними фондами? Реанімаційний пакет реформ. 10.12.2019. URL: https://rpr.org.ua/news/ shcho-ne-tak-z-nederzhavnymy-pensiynymy-fondamy/.
10. Ukraine: Over 6 Million Refugees Spread Across Europe. United Nations. Regional Information Centre for Western Europe. 11.09.2024. URL: https://unric.org/en/ukraine-over-6-million-refugees-spread-across-europe/.
11. Коваль О. П. Щодо державного регулювання накопичувальної складової пенсійної системи України : Аналітична записка. Серія “Соціальна політика”. Національний інститут стратегічних досліджень. 2020. № 11. URL: https://niss.gov.ua/ sites/default/files/2020-01/analit-koval-social-policy-11-2020.pdf.
12. З 1 квітня здійснюється автоматичний перерахунок пенсій для працюючих пенсіонерів. Міністерство соціальної політики України. 17.04.2024. URL: https://msp.gov.ua/press-center/news/z-1-kvitnya-zdiysnyuyetsya-avtomatychnyy-pererakhunok-pensiy-dlya-pratsyuyuchykh-pensioneriv.
13. Недержавне пенсійне забезпечення в Україні: оцінка та рекомендації. Проект USAID “Трансформація фінансового сектору”. Липень 2019. Київ, Україна. 58 с. URL: https://knpf.bank.gov.ua/dl/nederzhavne_pensiine_zabezpechennia_v_ukraini_otsinka_ta_rekomendatsii_Text.pdf.
14. Підсумки розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення станом на 30.09.2024 : Інформаційна довідка. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. URL: https://www.nssmc.gov.ua/wp-content/uploads/2024/11/npf_3_kv-2024.pdf.
15. Фінансова грамотність, фінансова інклюзія та фінансовий добробут в Україні у 2021. Звіт за результатами дослідження. Проект USAID “Трансформація фінансового сектору”. Вересень 2021 р. Київ, Україна. Підготовлено Info Sapiens. 7 с. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/ article/Research_Financial_Literacy_Inclusion_Welfare_2021.pdf?v=4.
16. IOPS RISK-BASED SUPERVISION TOOLKIT. MODULE 2. QUANTITATIVE TOOLS FOR RISK ASSESSMENT. Public version. December 2023. 40 p. IOPS. International Organisation of Pen-sion Supervisors. URL: https://www.iopsweb.org/ rbstoolkit/Module_2_-_IOPS_RBS_Toolkit.pdf.