FORMATION OF COMMUNICATION COMPLEX IN B2B MARKETING

  • I. V. Boychuk Lviv University of Trade and Economics
Keywords: communication complex, B2B marketing, communications, enterprise, marketing activity, industrial market.

Abstract

Abstract. The article deals with the specifics of the selection of the communication complex taking into account B2B marketing features in order to ensure the long-term development of enterprises. The sequence of the process of formation of a complex of marketing communications and their main tasks for industrial markets are determined. A grouping of communication tools in B2B marketing has been conducted taking into account the specifics of their impact on the industrial customer. The basic tools of direct influence are analyzed: personal sales, participation in exhibitions and specialized salons, information seminars, presentations and demonstrations of industrial goods. The conditions for strengthening the reputation of enterprises through the transfer of information through means of indirect influence, such as printed advertising, mailing list, booklets and catalogs, advertising leaflets, are defined. The expediency of using the Internet as a personalized approach to communication with the target audience is substantiated.

References

1. Експертна оцінка Всеукраїнської рекламної коаліції [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vrk.org.ua/ad-market/
2. Бернет Дж. Маркетинговые коммуникации: интегрированный подход / Дж. Бернет, С. Мориарти; [пер. с англ., под ред. С. Г. Божук]. ‒ СПб. : Питер, 2001. ‒ 864 с.
3. Ромат Е. В. Маркетинг: от этического к социально ответственному / Е. В. Ромат // Маркетинг и реклама. – 2014. - № 40-47.
4. Окландер М. А. Маркетингові комунікації промислових підприємств в умовах інформаційної економіки : монографія / М. А. Окландер, І. Л. Литовченко, М. І. Ботушан. – Одеса : Астропринт, 2011. – 232 с.
5. Тєлєтов О. С. Особливості організації системи маркетингових комунікацій підприємств-виробників промислової продукції / О. С. Тєлєтов, І. С. Шумський // Механізм регулювання економіки. - 2008. – № 2. - С. 130-140.
6. Прошкіна Н. В. Проблеми управління маркетингом та комунікаціями на промислових підприємствах в сучасних умовах / Н. В. Прошкіна // Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. – 2014. – № 6. – С. 111-115.
7. Носань Н. С. Персональний продаж як ефективний елемент маркетингових комунікацій промислових підприємств / Н. С. Носань // Агросвіт. - 2016. – № 19. - С. 19-23.
8. Шилова М. Директ-маркетинг в системе продаж компании / М. Шилова // Маркетинг и реклама. - 2010. – № 09. - С. 61-70.
9. Волошина Н. О рекламно-сувенирных коммуникациях В2В-маркетинга / Н. Волошина // Маркетинг и реклама. - 2011. – № 4 (176). - С. 51-53.
10. Возняк О. С. Передача маркетингової інформації в процесі комунікацій з ринком / О. С. Возняк // Маркетинг в Україні. ‒ 2010. ‒ № 3. ‒ C. 31-45.
Published
2018-06-26
Section
ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВ: ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ